Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 23 oktober 2013

CD Loeken Tatjen 'De 10 van 14' met uitsluitend nieuw gecomponeerde liedjes: 'ambiaans'! *Interview*


Loeken Tatjen en Clark van Mere sloegen de handen in elkaar voor een UNIEKE CD!

Carnavalaalstkoentje ontmoette hen en kreeg een voorproefje van deze pracht-CD te horen!

Loeken Tatjen:
"De ‘10 van 14’ bevat 10 nummers die nieuw en onuitgegeven zijn, qua tekst en melodie met daarbij nog een elfde bonustrack met als titel 'Ik ben van Oilsjt'. Ik heb alles mogen inzingen,
maar het is Clark die het 'creatieve brein' is achter deze CD!"


Carnavalaalstkoentje:
"Vertel eens, wat mogen we verwachten van deze CD?"

Clark van Mere:
"Het is een 'ambiaans-CD' met een grote verscheidenheid en een knipoog naar carnaval en het dagelijkse leven van nen Oilsjteneer. Speciale aandacht ging naar de teksten, die als ‘iets dieper’ kunnen omschreven worden. Bij het aandachtig beluisteren zullen de verdoken dubbelzinnige 'kolderzinnen' zeker een goed-gevoel-glimlach op je gelaat toveren...
Loeken Tatjen heeft alles keurig ingezongen."



Carnavalaalstkoentje:
"Wat is het verschil met andere carnaval-CD's?"

Clark van Mere:
"Omschrijf het als een bijzonder unieke CD!
Het gebeurde nog nooit dat er een CD verscheen met alleen maar originele, nieuwe nummers:
naast de tekst en de muziek en ontwierp ik ook nog de hoes."


IDEE

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe kwam je op het idee?"

Clark van Mere:
"Ik had het plan voor dit CD-project al een tijdje,
maar zocht nog de gepaste zanger, een 'sterke stem'...
Zo kwam ik bij Loeken Tatjen terecht, één van de beste carnavalzangstemmen: hij paste perfect bij mijn liedjes.
We zijn bezig met de 'afwerking' van de CD...
Binnenkort zal hij geperst worden."



Carnavalaalstkoentje:
"Vertel eens over jouw 'geschiedenis'?..."

Clark van Mere:
"Midden de jaren zestig... Ik ben begonnen als gitarist-zanger in verscheidene dansorkesten, vooral als begeleidingsband van de toenmalige top-vedetten.
Zo begon ik nummers te schrijven en op te nemen in de studio.
Toen schreven we arrangementen voor 'echte muzikanten', terwijl dit nu door de computer wordt overgenomen...

Elk jaar opnieuw word ik bij de Ronde van Frankrijk gevraagd voor het nummer ‘Lucien Van Impe, den besten’ uit 1976.
Ik begon dan Aalsterse teksten te schrijven voor Enrico Le Clair, die dan graag prins carnaval wou worden...
Ook de hit 'Johnny, zoi ze...' van Johnny Marcoen is volledig van mijn hand.
Ik maakte ook enkele nummers met Kamiel Sergant, waaronder ‘Sergant on 45’, ‘Oh, Remongsken’, ‘Patéikes en frit’, ‘De zwemkom’…
Voor Bart Marcoen componeerde ik ook nummers als ‘Vraken a maneken es ier’,…

En een grote, recentere hit die iedereen kent, is 'Masken, ik zing a toch zo geiren' van Klaus en
‘Joed dat da doet o mé jat’ van Picqueur en ‘Ejje mé lief al gezing’ van den Boein."



Carnavalaalstkoentje:
"Maar de mooiste liedjes componeer je 'vanzelf'...?"

Clark van Mere:
"Ik zal eens een anekdote meegeven:
Laatst op een campagnebal zie ik een mooi 'lank, smaal en onnoeizel' blond masken passeren,
(wie ze is, hou ik liever voor mezelf *knipoog*)...,
maar de voornoemde zin was wel de inspiratie voor een nieuw liedje...

Een melodie waar je als componist ‘teveel moet op knabbelen’ om ze in de juiste vorm te duwen is meestal geen hoogvlieger…
De beste liedjes komen als het ware ‘vanzelf’ in een niet te verklaren flits, die inspiratie genoemd wordt en verschijnt op de meest vreemde plaatsen en uren van de dag."

TIP

Clark van Mere:  
"Een tip voor componisten en tekstschrijvers die een onverwacht idee krijgen voor een tekst of een melodie en dit niet onmiddellijk kunnen noteren: even inzingen op de gsm of naar jezelf bellen zodat je je eigen gsm-mailbox hebt om dit op te nemen (en niet te vergeten).
Een nieuwe melodie gaat zo snel verloren als je ze niet noteert."


We danken Loeken Tatjen en Clark van Mere voor de medewerking aan dit artikel en kijken vol verwachting uit naar de '10 voor 14'.
Componist en tekstschrijver = Clark van Mere met de fantastische stem van Loeken Tatjen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten