Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 22 september 2014

*EXCLUSIEF / INTERVIEW* Antoine van der Heyden: 40 jaar Prins! Interview deel 2 'Prinsenverkiezing'

(©Carnavalaalstkoentje: Antoine Van der Heyden, 40 jaar Prins in 2014)

40 JAAR PRINS

Eén van de meest creatieve carnavalisten,
zowel voor als achter de schermen is ongetwijfeld
Antoine Van der Heyden!
De Prins van 1974 staat al meer dan 40 jaar garant voor prachtige liedjes, sketches en een heleboel verhalen vol herinneringen.


Carnavalaalstkoentje had twee exclusieve interviews...

'Deel 1' handelde over  'Zomercarnaval' & 'Parapliekeskermis',
zie DEZE LINK

In dit tweede deel belichten we het unieke verhaal van de (kandidaat-)Prins Antoine...


KANDIDAAT-PRINS ANTOINE

Carnavalaalstkoentje:
"De 'weg' naar je Prins worden was een 'aparte beleving'?"

Prins Antoine:
"In 1971 en 1973 (en later ook 1978) was Michel Cleemput Prins van Aalst.
Hij was een 'Prins van de Koolstraat'...
Maar ook ik woonde daar en plots vroeg men mij of ik wou meedoen in 1974 om de prinsentitel in de Koolstraat te kunnen houden...
Voor de grap zou ik al eens deelnemen aan de verkiezing van 'Voil Jeanet' tijdens het zomercarnaval...
Ik won toch wel zeker.."




Carnavalaalstkoentje:
"En plots bleek je kandidaat-Prins?"

Prins Antoine:
"Ja, ik zat tot dan nooit bij een groep,
was zelfs eigenlijk, eerlijk gezegd, géén carnavalist.
Maar 't viel dus mee, zo op een podium.
Men had mijn 'optreden' gezien en zag in mij de ideale kandidaat...
Het jaar ervoor was het al even bij me opgekomen,
maar Michel Cleemput was ook van de Koolstraat..."



Carnavalaalstkoentje:
"Je bekendste medekandidaat was eerder al Prins in 1969:
Jean-Paul De Boitselier..."


Prins Antoine:
"Ik kende ook Jean-Paul niet zo goed,
wel van gezicht, we waren 'buren', maar hij was uiteraard populairder...
De andere tegenstanders waren Karel (Van der Borght) en Rudy (Scheerlinck)"



Carnavalaalstkoentje:
"Wat moest je in die tijd allemaal doen op voorhand?"

Prins Antoine:
"Je was aanwezig op een tiental vergaderingen en enkele bals...
Je gaf eens een rondje op café,
mijn ouders hadden een 'stammenei',
maar voor een échte campagne deed ik zelfs geen enkele inspanning.
Ik had een sterk punt:
ik kon teksten schrijven!
Met de hulp van Frans Wauters schreven we mooie dingen..."


PRINS ANTOINE


Carnavalaalstkoentje:
"De (vrijdag!)avond van de verkiezing kwam er aan..."

Prins Antoine:
"Een groot deel van het publiek stond achter mij,
maar op het podium voelde ik mij precies een
'boerken-van-den buiten'...
Dat was een deel van de show...
Maar ook een beetje waarheid.
Mijn liedjes sloegen in ieder geval aan...
Tegenstander Jean-Paul had meer routine,
en speelde dat uit.

Voor het eerst moest de jury z'n punten openbaar bekend maken:
Jean-Paul bleek voor hen de beste,
maar mijn 'achterstand' viel wel mee...
Rudy en Karel hadden geen kans meer.

Voorzitter Alfons Singelijn las het verdict voor na het tellen van de publieksstemmen...
vierde Karel, derde Rudy...
Spanning steeg.
En ik WON... het volk koos me..
Ik was zo gelukkig!
En ja, de winnaar kreeg een auto: een FIAT 500!
En een hoop natura-prijzen!"



DRAMA

Carnavalaalstkoentje:
"Maar de prinsenverkiezing kreeg een domper nadien..."

Prins Antoine:
"Een zwarte pagina in de geschiedenis van Aalst Carnaval is zeker het ongeval tijdens de nacht er op:
4 jonge carnavalisten verdronken in de Dender..."




WIT KOSTUUM


Carnavalaalstkoentje:
"Prins Antoine was de 'Prins van het witte kostuum'..."

Prins Antoine:
"Klopt, mijn idee was dat je maar één keer prins bent en ik wou geen 'doordeweeks' kostuum
of een afdankertje zoals dat jaren de gewoonte was
(kostuum vorig prins herwerken).
Ik trok naar Keulen om 'details' voor het kostuum:
een hoed, parels, pluimen... 

Bij een lokale couturier Jean Van der Taelen liet ik het kostuum maken.

Maar... de zaterdag voor carnaval ('s avonds de bals) kreeg ik het kostuum nog niet: het was té mooi.
Pas op carnavalszondagmorgen stond ik daar...
helemaal in het wit!
Tegen dinsdag was het iets minder wit...
Maar een wasserij gaf me een jaarabonnement om het 20 keer 

'nief te kuisen'!

Dat waren nog eens tijden hé!"


40 JAAR


Prins Antoine:
"Ik kreeg een huldiging voor mijn 40 jaar Prins en mijn inzet voor de Prinsencaemere...
Weet je, het is stilaan tijd voor anderen om enkele zaken over te nemen.
Ik zal nog wel doen wat ik graag doe,
liedjes schrijven voor de Revue en de CD,
maar voor een aantal taken is het nu aan de 'jongere garde'.
Ik heb mijn steentje al bijgedragen aan carnaval..."


Prins Antoine werd uiteindelijk toch aan een carnavalsgroep gelinkt.
De 'Koolstraatgroep' AKV De Schramoeillekrabbers.
Meer lezen daarover: KLIK

Met dank aan Antoine Van der Heyden voor het interview!

2 opmerkingen:

  1. Fantastisch gesprek, zeer van genoten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na zoveel jaren genieten wij nog van hem, het gaat hem goed nog vele jaren.
    de pierre.

    BeantwoordenVerwijderen