Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 15 december 2014

Prins Wesz heerst over Zottegem Carnaval, maar heeft ook Oilsjterse Roots.. *REPORTAGE / INTERVIEW*

(foto via ©Wesley Van Paemel en ©Hans Stieperaere)

PRINS WESZ

Op 28 november werd Wesley Van Pamel verkozen tot de 
nieuwe Carnavalsprins van Zottegem!
Op zich niets bijzonder zeg u?
En niet voor deze blog?
Dan kennen jullie ongetwijfeld dit verhaal niet...

Carnavalaalstkoentje had een uitgebreid gesprek...


Carnavalaalstkoentje:
"In de eerste plaats proficiat, de nieuwe Prins,
maar wie ben je eigenlijk?"


Wesley:
"Ik ben Wesley Van Paemel, 31 jaar
en de carnavalsprins van Zottegem 2015!"


Carnavalaalstkoentje:
"Carnaval in Zottegem? Wanneer kunnen we dat meemaken?"

Wesley:
"Dat zijn 4 stoeten hé:
9 januari in Sint-Goriks-Oudenhove,
10 januari in het centrum van Zottegem,
16 januari in Erwetegem 
en 17 januari de afsluiter in Sint-Maria-Oudenhove."

ZOTTEGEM


Carnavalaalstkoentje:
"Is er dan ook een eigen sfeer?"

Wesley:
"Absoluut! De stoet telt ook grote wagens,
er zijn mooie kostuums te zien en Zottegem heeft al een lange carnavalstraditie.
De jongste jaren komt ook het eigen dialect steeds meer in de stoet daar en de inbreng van lokale accenten groeit.
Toch wel belangrijk op lange termijn.
Carnaval leeft er dus wel!"


Carnavalaalstkoentje:
"Je werd er Prins, hoe bekom je die titel?"

Wesley:
"Ik was er al vroeg bij en stelde mij al kandidaat sinds het vorige carnaval.
Maar ondanks dat ik de enige was,
moest ik me wel bewijzen met een show.
'Cirq Soeteghem', met een prachtig decors...

Enkele liedjes en carnavaleske sketches 
en tussenin de zaal 'entertainen'...
Pas rond 1u15 wist ik dat ik Prins was en werd ik aangesteld en ja,
dan was het groot feest!
OK, daar is er wel wat 'Alaaf' te horen, 
maar dat hoort er nu eenmaal ook bij in Zottegem..."


Carnavalaalstkoentje:
"Moet je over een groot budget beschikken om te kunnen Prins worden?"

Wesley:
"Dat valt wel mee,
en ja, je moet ook wel wat eetfestijnen meemaken en overal aanwezig zijn,
maar het is dan ook niet zo'n groot carnaval als in Aalst hé."

AALST


Carnavalaalstkoentje:
"Als je dan toch Aalst vernoemd,
het viel op: er was veel volk uit Oilsjt op de Prinsenverkiezing..."

Wesley:
"Ik ben zelf lid van een Zottegemse groep,
maar ook in Aalst zit ik in het carnaval:
van 2008 tot 2014 ben ik bij De Zwiejtollekes  geweest.
Sinds dit jaar zit ik bij De Melkmoilen.

Eén derde van het publiek kwam uit Aalst.
Ja, ze brachten ook sfeer mee
en een pak gastoptredens,
waarvoor veel dank!"


Carnavalaalstkoentje:
"Samen gevat:
wat ga je brengen in je Prinsenjaar?" 

Wesley:
"In de eerste plaats een waardige Prins zijn,
Zottegem is een prachtig carnaval,
dat wordt gedragen door de bevolking 
in verschillende wijken...
Maar ik wil ook wel iets inbrengen:
bij de 'sleuteloverhandiging' breng ik ook een 'lintje' uit:
dat zal er vernieuwend zijn.
Net als de campagne t-shirts...

En De Melkmoilen mogen ook op me rekenen.
Wie me al een beetje kent,
weet dat ik wat graag feest.
Dus je komt me zeker wel ergens tegen,
Zottegem of Aalst:
ik draag ze beiden in mijn carnavalshart!"


Artikel met dank aan Prins Wesz (interview),
& ©Hans Stieperaere (foto's)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten