Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Peter Van Keer, Seppe Baeten, Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier & Karel 'Sjalen' Van de Winkel, stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Zo zijn er 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 1 januari 2018

Aalst Carnaval - Prins, Kandidaten en Voorzitter Feestcomité blikken terug op 2017 & hebben (Nieuwjaars)wensen!


HET JAAR VAN NIEUWE KANSEN

Op Oilsjt Mjoezik blikten op zaterdag 30 december 4 'tenoren' van ons stee, samen met Hans en Carnavalaalstkoentje terug op 'Carnavalsjaar 2017'!

De langste stoet, de Numerus Clausus en voorzitter Dirk, Prins Raf die genoot van z'n prinsenjaar en 2 fantastische kandidaten-Prins 2018!


Dirk Verleysen (voorzitter Feestcomité):
"Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik de voorzitter ben en die taak ter harte nam, maar dat de beslissingen en vooral de voorstellen, want het Feescomité is in de eerste plaats een adviesraad, dat die komen na overleg met meer dan 40 andere mensen.
Wat hebben we verwezenlijkt?
Iedereen was het erover eens dat onze stoet véél en véél te lang duurt, da's voor niemand goed.
Dus om het kort te houden: er moest iets veranderen.
De Numerus Clausus is daar één voorbeeld van, echter er zijn nog maatregelen die de stoet zullen doen afnemen in tijd en toenemen in kwaliteit, want daar gaat het ook om.
De voorbije jaren kwamen er steeds verenigingen bij. Er was ergens een onenigheid en een groep splitste.
Het gevolg is dat zelfs nu, na deze groepenstop, voor zowel losse, als AKV's, dat er nog 10 tot 20 AKV's zijn die het moeilijk hebben.
Op diverse vlakken, akkoord. Maar zeker ook om aan voldoende en gemotiveerde leden te geraken.

De koek moet verdeeld worden en er is maar één koek.
Elke carnavalsgroep doet tegenwoordig al 2 of 3 eetfestijnen en daarbij verkopen ze nog koeken, wafels en sinds kort houden ze met velen ook een quiz.
Het is teveel en het publiek dat daar naartoe moet komen, komt vaak uit 'dezelfde vijver' (ja, koppelvissingen zijn er ook al
😉 ).
Je moet realistisch blijven: iedereen wil elk jaar mooier en beter zijn. 

We hebben het geluk in deze stad zoveel creatief talent samen te hebben, die het vaak al veel verder schopten dan carnaval alleen, maar het moet haalbaar blijven.
En vooral betaalbaar.

Daarom is het niet slecht om ook als jeugdige mensen eens na te denken om, desnoods, aan te sluiten bij een bestaande vereniging.
Die hebben vaak nood aan vers bloed en al doende leert men.
Ik ben overtuigd dat daarin een toekomst zit en dat er genoeg AKV's openstaan voor nieuwe leden.
Dat zagen we zelfs aan oproepen op facebook: jonge, maar ook minder jonge groepen, zoeken mensen om hen te versterken.

Vanuit de stad heeft men ook enkele initiatieven ondernomen de jongste jaren, om cursussen te geven rond isomo snijden en hoeden maken en meer.
Men zou ook liefst hebben dat men zelf zijn gerief maakt. Dat geeft samenhorigheid en stimuleert talenten.
Bovendien creëert men nog meer het groepsgevoel.
Wat de stoet betreft, er is een reglement: daarin is omschreven hoe lang een stoetliedje mag duren, dus dat moet ook zo ongeveer de tijd zijn om een onderwerp voor te stellen.
Kleine, Middelgrote of Grote Groep, het is vaak niet de lengte van de act, maar de inhoud die telt.
Maar da's ook zo met andere kritieken: élke deelnemer is gebonden aan ons stoetreglement. Dus als iedereen zich daaraan wil houden, is er al een grote tijdswinst. Los van of er groepen met pech zijn.

De trein is vertrokken en we moeten en mogen allemaal samen nadenken, op een positieve manier, hoe we verder #OilsjtPositief kunnen werken aan carnaval.
Niet alleen de stoet, maar alles.
Ik sta open voor wie voorstellen heeft , die kunnen bijdragen tot een nog mooiere carnavalsdriedaagse.
Aan iedereen een gelukkig nieuwjaar een een super carnaval 2018!"



Prins Raf:
"Het was een onvergetelijk jaar: die 22e januari in de vroege ochtend: Prinsj worden van Oilsjt.
Ik weet er niet meer alles van, maar 't geeft een onbeschrijfelijke kick.
Je wordt geleefd, je ondergaat het, het neemt je mee op één lange beleving, vanaf die avond tot na carnaval. Pas dan begin je het te beseffen.
Zoveel dat er komt bij kijken, zoveel verplichtingen, maar ook genieten, genieten van al die momenten.
Je staat in de belangstelling, stapt mee (ik kon niet in die auto blijven zitten)
😉 op kop van de stoet, en plots is er al de verbranding van de pop.
Hét emotionele moment dat zegt dat carnaval is afgelopen.

De rest van het jaar heb ik bewust ook een andere mening aangedaan rond die eetfestijnen.
Ik wil het duidelijk maken, het is téveel en ze nemen ook geen voldoening dat je enkel iets drinkt...
In de eerste plaats was het voor mijn gezondheid. Mijn cholesterolspiegel... amai.
Respect voor elke groep, maar je hebt geen honderden activiteiten nodig als je Prins wil worden. Uiteraard zijn er mensen nodig die je moeten steunen, maar je hebt die avond van de kiezing vooral nood aan een goede show. Daarmee overtuig je dan publiek en jury. En daarin had ik geluk.
Nog één goede raad aan mijn opvolger: studeren, studeren... de theoretische proef is heel belangrijk.

Maar vooral: zorg dat je af en toe stil staat en geniet!
Je bent Prins van Oilsjt, er is geen grotere carnavalsstad in ons land.
Wees trots op je titel!
Of ik het nog ooit wil overdoen?
Er zijn al vele eden gesmeed, maar normaal niet, nee...
Het is mooi.
Bij deze ook iedereen welkom op mijn afscheidsbal (en kinderafscheidsbal) op 13 januari.

Mijn beste wensen en een goede gezondheid aan alle Oilsjteneers en Oilsjtenskes en ne goeie carnaval!

Eire Prinsj (nog efkes) Raf!"


KANDIDATEN PETER EN ALEX


Peter en Alex:
"Laat ons eerst duidelijk maken dat we alle 2 één wens hebben, dat is Prins worden van deze stad.
Er moet een gezonde campagne zijn, maar laat ons niet vergeten dat we het alle 2 doen voor 'onze vastelauved'.
Er is maar één Oilsjt Carnaval en wie er ook van ons 2 Prins mag worden, laten we, ook onze supporters, nadien samen een pint erop drinken..."



Peter:
"Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken, het was een heel tof en intensief jaar. Prins worden kun je niet alleen. Als kandidaat heb je veel volk nodig om je te steunen.
Jarenlang heb ik me ingespannen achter de schermen en iedereen heeft woord gehouden om dit jaar mij te steunen.
Ik wil toch in de eerste plaats mijn gezin bedanken, zij hadden het laatste woord. Maar ze zegden 'ja', om er vol voor te gaan.
Ik wens iedereen een goede gezondheid toe.
Want niks is belangrijker dan dat.
Daarnaast hoop ik op een tof einde van deze campagne: het driekoningenfeest, de Prinsenverkiezing: laat ons er op de kiezink een plezante avond van maken!
Ik zal het beste geven van mezelf, dat ben ik mijn supporters verschuldigd en je doet niet zomaar mee, mijn droom is om Prins te worden.

Groeten van eire kandidoot, eire copaing, Peter!"



Alex:
"Ik heb het afgelopen jaar enorm veel vrienden gemaakt, mensen leren kennen en ik weet dat er heel veel zijn die me steunen.
Het was een druk, maar vooral plezant jaar!
Ik zou dan ook maar één wens hebben: kom af naar het driekoningenfeest op 5 januari, steun me op de kiezing van 20 januari en vooral: weet dat ik er zal staan!

Voor de supporters én voor mezelf, samen hebben we één droom: Prins worden!
Ik dank mijn ouders, mijn familie, mijn vriendin en jullie allemaal, 2017 was al onvergetelijk, laat 2018 dat ook worden!

Eire kandidoot, eire moot, Alex!"


Met dank aan Oilsjt Mjoezik, Hans, Alex, Peter, Raf en Dirk!

BEDANKT EN BLIJF ONS VOLGEN!



Laten we #OilsjtPositief in gedachten er een fantastisch carnavalsjaar van maken!

Aan alle bloglezers: bedankt om liefst 1.143.802 x de blog te raadplegen in 2017, ik wens jullie een fantastisch carnaval 2018 en nadien op onze blog? Op naar 2019 hé ...

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje, ©Oilsjt Mjoezik & ©Patrick De Boeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten