Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // Aalst Carnaval 2024 was een legendarische editie vol hoogtepunten! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel', maar ook alles wat erna kwam van 'Prijsuitreikingen' // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Vollédige Stoetfilms vanaf 2010! // Op 5, 6 & 7 april genoot de Orendwoik van hun 41e Arendcarnaval, onder leiding van Prins Nico! // Peter Van Keer, Seppe Baeten & Johan 'Droeven Badmoesj' Pessemier stelden zich voor als kandidaten-Prins 2025! Binnenkort volgt Karel Van de Winkel 'De Sjalen' nog en zijn er al zeker 4 gegadigden om de 71e Aalsterse Prins Carnaval te worden! De Prinsverkiezing vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2024! // De hertrekking voor de 95e stoet is een feit! In de (voorlopige) versie zonder stoppende AKV's, is 't Es Noig de stoetopener en mogen De Snotneizen afsluiten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

dinsdag 6 februari 2018

Aalst Carnaval 2018 - Ook Cantinières zijn er klaar voor / Nicole Schellinck 60 jaar Cantinière!


OORSPRONG

Vanouds werden de strijders en soldaten voorzien van vermaak en vertier door de dames die goedlachs de gelederen vervoegden in bittere tijden van oorlogsvoering.

Een cantinière kreeg voor het eerst officieel haar titel in de legioenen van keizer Napoleon.
Elk regiment soldaten kreeg een cantinière toegewezen.
Ze waren ook nauw verbonden met de fanfare van het leger.

Het was een wasdame van de eenheid: vaak was de vrouw getrouwd met een militair beneden de rang van onderofficier.
Een ander kenmerk is dat ze een borreltje voorzag...

(vandaar het 'tonnetje')

2009


De traditie van de Cantinières van d’Aa Garde ontstond in 2009 uit onvrede binnen de vereniging 'DOGA'.

Men vond dat de aandacht voor de harmonie te groot geworden was, en besloot hun eigen vereniging te stichten!

Tijdens een jaarlijkse persconferentie stelden ze hun Kandidate-Cantinière Sofie (stagejaar) voor, alsook Lucienne Boriau... Laatstgenoemde wordt volwaardig Cantinière 2018!


Lucienne:
"Laat ik mij even voorstellen: mijn naam is Lucienne Boriau, ik ben opgegroeid in Liedekerke waar ik dan ook na mijn geboorte in december 1955 heb gewoond. 
Na mijn huwelijk verhuisden we naar Aalst.

Toen heb ik ook de carnavalsmicrobe te pakken gekregen, eerst ben ik bij een groep geweest maar na de komst van de kinderen ben ik daarmee gestopt en ging op eigen houtje met vrienden carnaval vieren.
Later richtten we de 'Jongens en maskes van de veirkemert' op, hiermee gingen we gedurende 12 jaar naar de rusthuizen en als losse groep in de stoet.

Door na de stopzetting van ons groepje, verder te blijven meegaan naar de rusthuizen met mijn echtgenoot (die in het Stedelijk feestcomité zit), ben ik in contact gekomen met de Cantinières.
Onder hen Myriam, die mij voorstelde om bij de Cantiniéres te komen.
Na lang aandringen heb ik dan mijn kandidatuur vorig jaar gesteld als stagaire-Catinière, waar ik dan nu als volwaardige Cantiniè 2018 zal worden aangesteld.
En deze taak zal ik dan ook met veel overtuiging en inzet waarmaken!"



1951

Het idee van de cantinières in Aalst dateert van 1951 en is een stukje geschiedenis, ontstaan door een frats van Antoinette De Deken, tevens de eerste cantinière.

Zij wist zich meester te maken van de fez van een bestuurslid van de Koninklijke Harmonie 'les vrai amis constants', hedendaags beter bekend als De Oude Garde.
Zo kon zij op deze wijze de rondgang meemaken.

Antoinette beloofde het hoofddeksel terug te geven aan voorzitter Gaston Van Trappen op het eerstvolgende jaarlijks bal.
Daar zou ze zich verkleden als cantinière...

Op vastenavond kreeg ze haar tonneke cadeau met opschrift 'Oude garde - Cantinière 1951-1952'.


NICOLE SCHELLINCK

60 jaar al cantinière,  Nicole Schellinck:


SFEERFOTO'S


Zaterdag 10 februari: aanstelling van de nieuwe cantinière!

Om 17u een receptie, om 18u30 begint de rondgang richting CC De Werf.


Met dank aan Patrick De Boeck (foto's) + foto-archief & Davey Merckx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten