Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 16 maart 2012

Carnaval Aalst leeft tot in...Menen


(alle foto's in deze reportage (c) Mario Durieu)

MARIO

Opzoekingswerk levert soms verrassende resultaten op. Zo ontdekte ik via Facebook en internet de interesse in Aalst Carnaval én mijn blog van ene 'Mario' uit Menen...

Mario maakt niet alleen schitterende foto's, hij 'leeft' ook een stukje mee met 'ons' Carnaval en vertelde me z'n verhaal...



Carnavalaalstkoentje:
"Waarom merk ik dat het Aalsterse Carnaval zoveel betekent voor jou?'

Mario Durieu:
"Ik kom al meer dan 15 jaar naar de zondagstoet kijken en al vele jaren nam ik ook foto's van die prachtige stoet! Als carnavalist uit Menen vind ik het Aalsterse Carnaval zo bewonderenswaardig. Aalst is en blijft een voorbeeld voor Vlaanderen. Het is ook niet te vergelijken met andere carnavals...
Wat er bijzonder is zijn die groteske uitwerkingen, met alsog zin voor details, dat zie je nergens! Als je van een groep foto's neemt en je ziet bijvoorbeeld een accessoire als een ring, dan blijkt dat alle leden die ring ook keurig aanhebben...Er is zoveel aandacht voor de afwerking, haast niet te beschrijven. Dat moét je gezien hebben!"




Carnavalaalstkoentje:
"Wat vind je dan van de organisatie van die groepen of de stoet in het algemeen?"

Mario:
"Die 'entourage': alles zo 'serieus' georganiseerd, zowel bij de 'organisator' als de groepen zelf. Er lopen mensen rond die letten op de veiligheid rond die wagens, mensen die drank voorzien...En ja, nog bewonderenswaardig: je ziet 'geen' alcohol in de stoet (cfr. officiële Groepen).
Die dansjes: fenomenaal!
Ik heb een enorme bewondering voor de mimiek van de groepsleden ook: ze gaan haast op in hun rol! Maar ook de kostuums en het RESPECT dat er heerst voor elkaar...Ongelofelijk hoe die menigte deelnemers blijkbaar nog aan elkaar hangt ook! Alsof ze één geheel vormen, en dat 'voel je ook'! Er zit een ziel in Aalst Carnaval"


MEDIA
Carnavalaalstkoentje:
"Je zei ook iets over Aalst Carnaval en de media?"

Mario:
"In de media wordt Aalst Carnaval afgeschilderd als 'zuipen' en ze zijn steeds negatief. Of na wat mooie beelden klinkt het 'er waren 37 dronken mensen'...
Dat men daar eens mee stopt! Natuurlijk is er soms wel eens iemand dronken, maar op zo'n massa! Ze zouden beter eens de inspanningen en de 'achtergrond' van dat sociale gebeuren in zo'n stad tonen! Daar heb ik een enorme appreciatie voor!
Aalst Carnaval, dat is zo iets unieks, daar MOET men afblijven als men het wil 'afbreken' in de media!"




MENEN
Ook in zijn stoet in het Menen van Mario is hij actief...

Carnavalaalstkoentje:
"Je vertelde me over je belevenissen dit jaar in jouw stad"?

Mario:
"Ja, ik wou ook daar een 'Losse Groep' of toch het principe van 'spotten, maar niét kwetsen' eens tonen. Dit jaar werkte ik niet mee met een lokale carnavalsgroep.
Nee, samen met mijn zoon toonden we het publiek het 'verhaal' van 'God en Klein Pierke': een eenvoudige uitbeelding over de lokale politiek met God (de burgemeester) en Klein Pierke (de oppositie). We gingen tussen het publiek, haalden grappen en grollen uit en iedereen begreep de boodschap! DIE mentaliteit is de 'ziel' van carnaval! Meteen mocht ik het uitleggen voor de ganse lokale media!
Uiteraard is het nog kleinschalig, maar het 'ludieke' brengen in Menen...het sloeg duidelijk aan!
Daar zagen we ook wel eens Aalsterse Groepen in het verleden. Wat had ik er toen ook een bewondering voor."


Met dank aan Mario Durieu voor dit interview en z'n prachtige foto's! . Laatste foto: de act van Mario in Menen dit jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten