Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 17 december 2017

Aalst Carnaval - André Van Schuylenbergh pakt uit met 2e tentoonstelling over 'Voil Jeanetten'


VOIL JEANETTEN TE BEKIJKEN EN... TE KOOP!

Op bezoek bij André Van Schuylenbergh...

'Model' Cyriel Troch:
"Ja, ik ben hier trots op. Als 'oudste Voil Jeanet' vereeuwigd in een kunstwerk....
Da's een eer. Het is prachtig gemaakt. Herkenbaar en ook mijn gezicht is gelukt. Ik zie mezelf 'in de spiegel'..."



Cyriel was één van de eerste bezoekers en genodigden, op de receptie van het 'nieuwe werk' van André Van Schuylenbergh, op vrijdag 15 december 2017.

Cyriel, gepassioneerd 'oudste' Voil Jeanet tot en met 2015, maar op zijn 91e nog steeds vol bewondering voor z'n vereeuwigde 'alter ego'. Ook al is die er niet meer bij in de stoet: het 'voiljeanettenhart' klopt nog verder...

En hij is niet de enige, ook een andere, 'anonieme' vader, kwam met z'n kroost en vertelde trots: "Kijk, zo is de papa verkleed de dinsdag van carnaval..."
 

Waarop blinkende oogjes vol bewondering plots beide beelden confronteerden en de kinderen meteen "PAPA!!" lieten vallen...

HERKENBAAR


Ook dé 'promostunt' van Aalst Carnaval #Positief 2017 kun je bewonderen!


André:
"Mijn zoon Gilles en Jani Kazaltzis, dankzij de vermomming voor velen onherkenbaar tot het op TV werd getoond. Ook hiervan maakte ik een werk...
Het is nu de 2e keer dat ik tentoonstel voor het 'grote publiek', met 16 nieuwe werken, waaronder enkele gebaseerd op foto's uit het boek 'Voil Jeanet - Archetype van het Aalsterse Carnaval' van Pascal Moens. Ik ken hem al langer en hij had een collectie van een 1000-tal kiekjes om uit te kiezen...
 

Weet je, in 1974 deed ik mijn proefschrift, volledig toegelegd op 'Expressie', met de nadruk 'Expressie van het Gezicht'.
Aandacht voor de 4 lijnen van het gelaat, de basis voor een geslaagd portret.

De stilering heb ik altijd behouden. Ik wil '(h)erkenning' en mensen / bezoekers die zich aangesproken voelen.
Ik ben een liefhebber van maskers, maar ook met schmink kun je 'maskeren'.
En terwijl in andere volksgebieden een 'clown' de kern vormt van carnavals- en feestelijkheden, is dat hier in Aalst toch anders.
Hét symbool van Oilsjt Carnaval, dé Voil Jeanet!"



André:
"3 jaar geleden wou ik starten met dit project.
Voil is de Voil Jeanet door haar 'verwijten' en 'voil gebekte tool', al waren de Voil Jeanetten 3 jaar terug ook vaak écht 'té voil' door viezigheid.
Het was prachtig weer die dag, en ik nam een aantal foto's.
Niet veel, want daar kreeg je de kans niet toe, of je toestel werd besmeurd met bloem. Erg jammer...

Gelukkig kwamen er initiatieven om de Voil Jeanet in ere te herstellen en aan iedereen uit te leggen wat 'Voil' wil zeggen.
Die kentering liet me toe een aantal beelden te nemen, aangevuld met de foto's van Pascal.
Beelden die geschilderde werken werden. Mijn fotomodellen omgevormd tot kunst..."



André:
"Ik zie Ensor als hét voorbeeld, als het gaat om het brengen van een 'levend' (carnavalesk) portret.
Ik zag als jurylid al, dat er meer is dan dat moment dat een stoet passeert.
De dinsdag, da's dé anarchie, het bewijs dat carnaval erfgoed waard is.
En dat erfgoed wou ik schilderen en de reacties zijn enorm positief.
Ook de omkadering moet juist zijn: die hoort er ook bij.
Het portret hoeft niet per sé uit z'n context getrokken te worden, je mag ook de achtergrond zien.
De plaats waar het genomen werd, met gebouwen en erkenningspunten als 'stille getuigen'.

En die 'figuranten', die Voil Jeanetten: ik wil ze uit nieuwsgierigheid ook wel leren kennen.

Daarom spreek ik ze ook aan.
Ze komen uit alle lagen van de bevolking: hoog- en laaggeschoold... Alle gradaties, van arm tot rijk, en van alle leeftijden.
Ik sprak er, die énkel dié namiddag carnaval vier(d)en.
Onherkenbaar: HUN stoet, en erna gaan ze naar huis en zit het erop..."



André:
Maar het mooiste compliment is de (glim)lach als iemand zichzelf terug ziet.
Hét bewijs dat het werkt.

En het is iets waar mensen kunnen blijven naar kijken, elke keer zien ze er andere details in.
Wie wil, is zeker welkom op de tentoonstelling!

Laat je onderdompelen in de schilderachtige wereld van de Voil Jeanet..."


PRAKTISCH

Tentoonstelling Portretten 'Voil Jeanetten'
André Van Schuylenbergh stelt nieuw werk tentoon
Open weekends 16 & 17, 23 & 24, 30 & 31 december, 14u tot 18u.
@Eenegemwegsken 1 in Aalst (Esplanadeplein, smalle doorgang tussen Bloemenweelde en de Sint-Jozefkerk, 40 meter verder, op de linkerkant)
Ook na afspraak: 0496811062



Reportage: ©Carnavalaalstkoentje

Met dank aan André Van Schuylenbergh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten