Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 14 januari 2018

Aalst Carnaval - Afscheid Prins Raf: ook mede-kandidaat Ronny 2017 is sceptermaker!


SCEPTERMAKER

Terwijl Prins Luc Peirlinck (1969) aankondigde dat hij stopte met scepters te maken, blijkt de opvolging verzekerd!

Zowel Tejo Soete, die het vak rechtstreeks leerde van Luc, als nu ook... mede-kandidaat 2017, Ronny Eemans, blijken uit het juiste hout gesneden sceptermakers te zijn.
Beiden verrasten Prins Raf op zijn afscheidsbal.

Wij gingen op voorhand reeds op bezoek bij Ronny thuis...



Ronny:
"Mijn grootvader was schrijnwerker en ik volgde de opleiding meubelmaker op de vakschool.
Daar kreeg je zowel een basis 'meubelen maken', als je leerde ook 'iets' van sculpturen en werken met een houtbeitel en met machines.

Je moet weten, net als zovele Oilsjteneers, ben ik 'zot van de scepter'. Het is zo'n prachtig kunstwerk en ook met Luc heb ik reeds lang een goede band.
Ik heb inderdaad van Raf verloren vorig jaar, maar als mede-kandidaat wou ik hem toch eren.
Gesproken met zijn team en getuigen en gevraagd of ik dat mocht doen om zélf zo'n scepter te maken.
Ik heb mijn materiaal en ik kon / kan dat hier thuis maken.

Je begint dus met een blok hout... Ik gebruik hiervoor vurenhout (i.p.v. lindehout).
Dat splintert iets meer, en is wat harder, maar ik kan er goed mee om..."


Ronny:
"De blok gaat in de draaibank, maar op voorhand markeer je de juiste afmetingen.
Luc gaf daarin de nodige tips en ik heb een voorbeeldscepter.
Eigenlijk één van de laatste prinsenscepters die Luc maakte...
Telkens zie je 'iets anders' en élke scepter is ook uniek!
Dus met die 'bagage' ging ik in november aan het werk: een half uurken voor ik ging werken, na mijn werk een uurken, 's avonds nog even.
Mocht je het optellen, kom je aan een grote (letterlijke) 2 dagen werk.

Ook het verven was een érg secuur werk.
Maar ik ben achteraf gezien best trots dat ik dit kan.
Al snap ik Luc, als hij zegt dat je zonder 'liefde' voor zowel het hout, als alles wat de scepter omvat, er gewoon niet moet aan beginnen..."



BEZOEK BIJ PRINS LUC

Begin januari ging Ronny op bezoek bij Prins Luc Peirlinck

Ronny:
"Hij vond het super om ook mijn scepter eens te zien. En dan voel je je even 'klein' naast zo'n leermeester...
Maar het is een ervaring rijker!"



OVERHANDIGING

De 'droom' van Ronny kwam uit: hij mocht zijn zelfgemaakte scepter overhandigen aan Prins Raf.

Onze Prins 2017 was aangenaam verrast...

Ronny:
"Of ik zélf nog dromen heb?
Ja, wie weet ooit....
... nog scepters maken. Ze mogen het me altijd komen vragen!"





Foto's / Reportage: ©Carnavalaalstkoentje, ©Patrick De Boeck, ©Ronny Eemans

Met dank aan Ronny, Prins Raf, Prins Luc & Sara Baten (Filmpje)!

1 opmerking:

  1. waar kunde er laten maken ver ijgen gebreuk
    groetjes brent bernaertshttps://www.facebook.com/search/top/?q=carnavalist%20brent%20bernaerts

    BeantwoordenVerwijderen