Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 5 januari 2018

Aalst Carnaval - Carnavalsaffiche en Programma 2018 Voorgesteld aan het Grote Publiek!


Op vrijdag 5 januari stelde de Stad Aalst aan de Pers en, dankzij streaming, voor 'gans de wereld', het programma voor van Aalst Carnaval 2018!

Met als hoogtepunt de onthulling van de nieuwe affiche...


Burgemeester Christoph D'Haese
"In Oilsjt hebben we ons eigen gralek speciaal aftelsysteem wat 'tijdsrekening' betreft: je spreekt van 'voor carnaval' en 'na carnaval' en 'tijdens carnaval' moeten ze ons 'gerust laten'.
Ik wil het eerst even hebben over veiligheid: we nemen grotendeels dezelfde maatregelen als vorig jaar. Carnaval onder terreurniveau 3, het kan, maar is niet zo evident.
Achter de schermen gaan we dit goed voorbereiden.
Na vorig jaar hebben we een uitgebreide evaluatie gehouden.
Ons doel is dat het een veilig volksfeest blijft voor alle carnavalisten.

Je mag in Oilsjt met alles lachen, maar carnaval is soms serieus.
Om al een primeur te geven: er mag één pompier meer op de mert, wij luisteren dus naar suggesties en overwegen dan of die haalbaar zijn of niet.
Ons carnaval is een deel van ons DNA, het zit erin en we moeten het omarmen.
Het is het beste medicijn dat er bestaat. Even alles loslaten en dan dat jaar, tot de volgende vastelauved, kunnen we er terug tegen.
Laten we carnaval koesteren en weten dat het van ons is. Ze moeten het in Brussel en 'op een ander' niet begrijpen, als wij het verstaan is dat genoeg!

Of het zwaar is? Als burgemeester is het een gans jaar werken achter de schermen. Vanaf vandaag al, tot de koffiekoeken op woensdag na carnaval, is het één lange aaneenschakeling van activiteiten.
En als ik die woensdag dan hoor dat alles goed verlopen is, en veilig, dan zal ik een gelukkige burgemeester zijn! Dan is mijn carnaval geslaagd!"



Prins Raf
"Het jaar van een Prins? Het hoogtepunt is die driedaagse van carnaval zelf...
Genoten van de eerste tot de laatste minuut.
Eerlijk? Welk gevoel? Ik had dit niet verwacht... Je 'werd geleefd'.
De zondag na de stoet, op weg van Grote Markt naar Vredeplein... minstens 1000 selfies, om de 2 meter moeten stoppen.

Het is uniek, mijn principe is: er zijn veel Oilsjteneers die willen prins worden (of Oilsjteneskes). Als je het dan bent, is dat genoeg. Eénmaal Prins. Normaal ga ik me nooit nog aangeven.
Carnaval 2018? Terug 'traditioneel', ik heb mijn groep De Steijnzoel'n, wil me 3 dagen met hen amuseren.
Maar eerst nog mijn afscheidsbal, op 13 januari in de Flora.
Mijn afscheidsliedje? Een 'typisch Raf liedje'...
Of ik nog een tip heb voor mijn opvolger?
'Geniet'!! En zet de laatste week alle communicatie af, inclusief facebook. Geef je telefoon aan anderen.... Focus op je show en geef alles wat je hebt op dat podium..."



Kandidaat-Prins Alex
"Ik ben Alex De Kegel, 24 jaar en lid van AKV Eirg.
Prins zijn is mijn droom van kinds af. Ik was 8 jaar toen ik 2018 op een bierkaartje schreef en kijk, ik heb woord gehouden.
Mocht ik Prins worden? Dan ga ik doen wat ik altijd doe: mezelf blijven!
Ik leef ernaar toe, naar die kiezink.
Het campagnejaar was vol mooie momenten. 'De max!'.
Wat ik wens aan Peter? Een 'goeie kiezink', sportief en dat we het beste van onszelf mogen geven. Ons amuseren op dat podium!"



Kandidaat-Prins Peter
"Ik ben Peter Van Keer, 42 jaar, lid van AKV Bjein Swanjee, vader van 3 kinderen en gelukkig getrouwd.
Van kleins af aan ben ik bezig met carnaval. Veel achter de schermen geholpen bij andere kandidaten de jongste jaren en nu is het mijn beurt.
En dan die sprong gewaagd en mij aangegeven als kandidaat.
Mocht ik Prins worden? 3 dagen er een lap op geven! Onze stad vertegenwoordigen op een positieve manier.
Het is een superfeest 'van ons', waar anderen jaloers op mogen zijn.
Het campagnejaar was een 'superjaar'. 

Wat ik Alex wens? Een feest op het podium en wie er ook wint, nadien drinken we er samen een pint op!"


Schepen Ilse Uyttersprot:
"Carnaval is een feest waarbij alle stadsdiensten betrokken zijn!
Wij begeleiden het, de carnavalisten maken het en dankzij de inzet van iedereen, kan het een plezante carnaval worden.
Via de moderne communicatie, kan iedereen live meegenieten van ons feest, waar ook ter wereld. Aalstenaars in het buitenland hoeven zo niet veel te missen.

Ook dit jaar hebben we souvenirs: een carnavalsmunt, de affiche, de vlag, de medaille...
Je kunt alles vinden in ons Toeristisch Infokantoor op de Hopmarkt.
De week voor carnaval krijgt ieder adres in Aalst de carnavalskrant, met een exemplaar van de affiche erin.
Het traject blijft hetzelfde, op zondag én maandag.
Vernieuwend is een initiatief rond sensibilisering van afvalpreventie. In de stoet komt een 'speciale vuiniswagen', die we ook op andere evenementen willen inzetten.
Feesten zullen duurzamer worden in de toekomst en de afvalberg gaan we ooit 'moeten' verkleinen...
Tenslotte nog een oproep aan de kinderen: op het kinderafscheidsbal van Prins Raf kun je meedoen om één van de vier heemskinderen te worden op de rug ven het Ros Balatum!"



Feestcomitévoorzitter Dirk Verleysen:
"Ik spreek als voorzitter namens een adviesraad van meer dan 40 mensen.
Samen met de politieke macht, proberen we concreet zaken uit te werken die ervoor zorgen dat carnaval vlotter verloopt.
Na ons 'wereldrecord' langste stoet van 2017, hebben we in overleg met iedereen, dus zéker ook de carnavalswereld zelf, besloten om de Numerus Clausus (terug) in te voeren.
Het aantal groepen daalde tot het niveau van 2016, terug 75 i.p.v. 80 groepen.
Maar ook het 'officiële gedeelte' zal moeten meedenken hoe ook zij hun steentje kunnen bijdragen hiertoe.
De neuzen in dezelfde richting, zodat carnaval voor iedereen plezant kan blijven.

Met enkele werkgroepen werken we nog concrete zaken uit, die ook zullen zorgen dat de passage over de Grote Markt eveneens rapper zal gaan.
Er komt duo-presentatie, we gaan zorgen voor (nog) betere communicatie en ja, politiekers mogen 'in beeld', maar we verbieden ze de stoet 'op te houden'.
Politiek zal er sowieso genoeg zijn in de stoet. Met de gemeenteraadsverkiezingen van oktober...
Laat ons hopen op een vlotte carnaval voor iedereen!"



Popverbranding, Beschomt ontwerpt de pop

Voor het tweede opeenvolgende jaar, mag AKV Beschomt de vastenavond-verbrandingspop ontwerpen!

Davey:
"Ja, we zijn trots! Je maakt een ontwerp en dan blijft het wachten of het gekozen zal worden...
Het is iets met 'marjonetten' en iemand die 'uit de hoogte' het 'spel' overschouwt.
Of we ons 'hofleverancier' mogen noemen? Ik denk dat we ons best doen en dat zal over een aantal jaren pas blijken. Maar we zullen proberen om blijvend creatief te zijn en zolang we dit een leuke opdracht vinden..."


Ontwerper Carnavalsaffiche, Kjell Steenhout:


Kjell volgt de studierichting elektriciteit in het VTI en is geboren en getogen in Aalst.
 

Hij is al van kinds af aan lid van AKV De Zieke Zjieratten–Twiekierenniet en is verder ook bezig met tekenen en muziek.

Kjell:
"2017 is echt mijn geluksjaar: mijn carnavalsgroep won in de categorie van de kleine groepen en na een operatie ben ik ook weer fysiek helemaal de oude. Dat ik nu ook nog als winnaar van de affichewedstrijd voor Carnaval uit de bus kom, is echt de kers op de taart."


Kjell:
"Mijn ontwerp heeft als titel ‘Nen Oilsjtneer es grosj op zèn stad’. Het wapenschild in de tekening stelt de Aalstenaar voor die een groot hart heeft voor zijn stad en dit vooral met onze 3 zotte dagen. Ik denk dat iedere Aalstenaar die vanuit het belfort onze carnaval 3 dagen zou kunnen volgen, vooral grosj en fier op zijn stad zou zijn, net als op alle schitterende praalwagens, mooie kostuums en op de vriendschap onder de carnavalisten."


Reportage: Carnavalaalstkoentje & Oilsjt Mjoezik
Foto's: ©Silke Hermans voor Canavalaalstkoentje

Met dank aan Silke Hermans, Oilsjt Mjoezik en Stad Aalst


Persconferentie herbekijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten