Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

dinsdag 12 november 2013

Interview met Cédric Rabier: 'Creativiteit is mijn Passie'!

(©Carnavalaalstkoentje, Cédric: isomokunst voor de stoet van 2014)

VEELZIJDIG TALENT BARST VAN CREATIVITEIT

Creatievelingen uit de carnavalswereld, dat spreekt ons absoluut aan.
Eén van hen is Cédric Rabier. Hij kreeg een waaier talenten mee: tekenaar, ontwerper, isomosnijder en zoveel meer!


Carnavalaalstkoentje ontmoette deze veelzijdige Carnavalist...

(©Cédric Rabier: ontwerp Pertotal 2011)

Carnavalaalstkoentje:
"De eerste vraag: wie is 'Cédric Rabier'?"

Cédric:
"Ik ben een 36-jarige 'carnavalist', woonachtig te Oudegem, maar geboren en getogen in Aalst."

Carnavalaalstkoentje:
"Vertel eens iets over jezelf en hoe je de 'microob' meekreeg?"

Cédric:
"Mijn 'Carnavalachtergrond' begint al lang geleden: mijn overgrootvader, Arthur Hoebeeck, was destijds 1 van de stichtende leden van AKV De Kastaars in 1970, in 1971 naamswijziging ondergaan naar AKV De Gaâ-Lowies.
Van kleins af mocht ik af en toe mee op bezoek naar de Couverture waar aan de wagens werd gewerkt. Bij de overgrootouders lagen de carnavalattributen her en der. Overgrootvader was duivel-doet-al bij AKV De Gaâ-Lowies. Zo ontwierp hij zelf ook diverse medailles voor de groep en vervaardigde deze in beperkte oplage ook. Dit heeft me als klein ventje uiteraard enorm geïnspireerd om later ook het één en ’t ander te gaan uitvoeren binnen het carnaval. Toch heeft het nog tot 2010 geduurd vooraleer ik ook werkelijk me als lid heb aangesloten bij een AKV. Ondertussen ben ik lid van (op dit moment) losse groep 'OLG Gratietanders'..."


(©Cédric Rabier: gedetailleerde tekening van kostuumontwerp!)

Cédric:
"Creativiteit heb ik van de ouders meegekregen. Als klein manneke steeds pa aan het werk gezien met het schilderen van olie/acrylschilderijen… Sinds kort heb ik ook eens mogen proeven van het exposeren van eigen werken. Binnenkort volgt trouwens een eerste deelname aan de expo 'Denderende Kunst' in Aalst."

(©Cédric Rabier: ontwerp Lossendeirdeveirdeirdeir 2013)
(©Carnavalaalstkoentje, LDVD 2013)


KUNSTENAAR

Carnavalaalstkoentje:
"Als 'kunstenaar' biedt je een veelzijdigheid aan, die blijkbaar ook kan dienen voor carnaval?"

Cédric:
"De laatste jaren heb ik de gelegenheid gehad om voor een aantal groepen de wagens en/of de kostumes te mogen ontwerpen. Ook heb ik bij verschillende groepen me mogen uitleven in het snijden van kleine isomo-figuren/items. Een echte “opleiding” tot isomosnijder was niet voorhanden, dus veel experimenteren met vallen en opstaan was de boodschap."





"Sinds dit jaar kan ik gebruik maken van de werkplaats van mijn schoonvader André Peleman, die me tevens een handje helpt bij het isomo-snijden en het nodige gereedschap ineen knutselt. Op dit moment kunnen groepen ook bij ons terecht om ’t één en ’t ander uitgewerkt te zien in piepschuim.
Momenteel wordt er gewerkt in opdracht van AKV Noeit Ni Genoeg en onze eigen groep OLG/AKV Gratietanders.
Ontwerpen en schetsen zijn op dit moment in de maak voor
3 AKV’s en 1 OLG (AKV Pertotal, AKV LDVD, AKV Noeit ni Genoeg en OLG/AKV Gratietanders)..."


(©Cédric Rabier: ontwerp Pertotal 2012)


PALMARES

Carnavalaalstkoentje:
"Wat heb je zo allemaal al gerealiseerd?"

Cédric:
"Mijn eerste wagen- en kostuumontwerp was dat voor De Salongcarnavalisten in 2006. Ook voor Kartasj werkte ik toen hun wagen uit.
Na een 'pauze' ben ik terug in carnaval gestapt vanaf 2009.
Toen zorgde ik voor ontwerpen van praalwagens van Pertotal en praalwagens + kostuums bij De Tettemoesjen.
Dat was ook zo in 2010, 2011 en 2012. In 2012 was er ook mij deelname aan ontwerpwedstrijd 'Carnavalsaffiche Aalst carnaval'.
In 2013 mocht ik meewerken aan realisaties voor Minder Es Miër-Gestoikt, De Brosselkeire, Noeit Ni Genoeg, LDVD en OLG D'Ambetanterikken.
Verder ontwerp ik ook logo's en zelfs websites!"


Cédric z'n ontwerp voor De Tettemoesjen 2011:



SLOT

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe zie jij je toekomst?"

Cédric:
"Voor mijn eigen groep, heb ik samen met de andere leden een 'droom': van 'Gratietanders' hoop ik dat we komend jaar officieel mogen deelnemen aan de stoet als AKV.
Onder onze leden hebben we de nodige ervaring wat werkzaamheden aan wagen en kostuum, grimme... betreft.
Zoals onze naam het aangeeft, zullen we een aantal zaken wel op een andere, ietwat eigenzinnige manier aanpakken daarbij humor en originaliteit vooropstellend.
Hopelijk kunnen we dit als AKV brengen in 2014!"


(©Cédric Rabier: logo De Tettemoesjen 2010)

Cédric Rabier heeft wel degelijk nog plaats in zijn 'orderboek'!
Wie topcreativiteit wenst van A tot Z kan bij hem terecht voor ontwerpen van thema's, kostuums, praalwagens en zoveel meer!


We danken Cédric voor zijn (ruime) bijdrage aan dit interview / deze reportage!

Info – Cédric Rabier:

- Website: http://www.cedricrabier.be (ontwerpen, isomo, enz.)
- Website: http://www.artiffinno.be (kunstwerken – site in opbouw)
- Email: info@cedricrabier.be

(©Cédric Rabier: leeft zich uit in z'n eigen hangar)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten