Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

zondag 18 november 2012

Interview met Bart Marcoen, carnavalist die zijn stem laat horen!

























(©Carnavalaalstkoentje: Bart Marcoen 2011)

Bart Marcoen is een naam die bij velen een belletje doet rinkelen in het carnavalsmilieu!
Carnavalaalstkoentje vroeg hem hoe het 'ooit begon', z'n passie voor carnaval én...z'n 'voice'...

"Ik was bij de groep 'De Marcoentjes' van mijn vader, sinds 1985 tot 1993.
Daarna was ik edelfigurant bij de 'De Droeve Appostelen' in 1999 en liep ik in 2003 mee in de stoet bij Schief als figurant.
Maar de meesten kennen vooral mijn stem...
Het eerste Aalsterse liedje dat ik zong was op de 'Aalsterse Avond' in de Keizershallen in de show van het AKV, het werd geschreven door Antoine Van Der Heyden op de tonen van 'Alles kan een mens gelukkig maken' Van René Froger.
In het Aalsters werd dit 'Façade van Carnaval'. Dit nummer verscheen op de allereerste CD van De Prinsencaemere."


(krantenknipsel: de jonge Bart Marcoen, 'Oilsterse Auved' 1988)

























De Oilsjterse Auved was dé succesavond tijdens de Jaarbeurs, een feestje dat een broeihaard was voor carnavalstalent?
"In die tijd deden verschillende leden van diverse carnavalgroepen mee met een dansgroep van het AKV om van de Aalsterse Avonden een topevenement te maken. Verschillende leden van onze groep, waaronder ikzelf, repeteerde diverse weken voor het gebeuren om er iets onvergetelijk van te maken.
Dank zij deze showavonden zijn verschillende talenten naar boven gekomen.
Onder andere Werner Kinoo, Franksken van de Klisjee, Kris De Poorter, Pascal Solomé, Bart De Nijs...
Het jaar daarop ben ik zelf teksten beginnen schrijven en die liedjes gaan opnemen in de studio.
Ik kreeg weer de kans om mee te doen in de show van het AKV!"


Wie Bart Marcoen zegt, komt bij een gedreven man terecht, die vooral door z'n stemgeluid bekend is in Aalst, maar ook daarbuiten blijkbaar?
"Sinds 1988 zing en schrijf ik Aalsterse liedjes. Af en toe schrijf ik Nederlandse teksten en soms ook iets voor het 'buitenland' (hiermee bedoel ik buiten Aalst, zoals Lede, Lokeren, Roeselare...)"
(©Carnavalaalstkoentje, Carnavalsbeurs 2012: Bart met Geert, de voorzitter van Salong)

In september vertelde je me dat je al 5 jaar stoetliedjes inzingt van Salong.
En daar kwam een verhaal bij over de opnames enz...? Maar ook dit 'verhaal' begon al veel eerder?

"In 1989 schreef ik een volledig show voor kandidaat Gunther op den Arend, waaronder een volledig zelf gecomponeerd nummer.
Nadien kwamen groepen en kandidaten me vragen om te zingen en te schrijven.
Voor Possensje zong ik in 1991 een liedje dat men als steunkaart verkocht op een cassetje.
Mijn allereerste stoetliedje was voor De Sjattrellen in 1992, ter gelegenheid van hun tienjarig bestaan. Dit liedje staat op de Salong-CD van dit jaar."

http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2012/09/cd-salongcarnavalisten-ver-jonk-en-aat.html

(krantenknipsel: de jonge Bart Marcoen, playback 1988. In 1993 nam hij deel een de voorselectie van Eurosong)

























Ieder lied heeft zijn eigen verhaal...
"Op de vraag hoeveel liedjes ik gezongen heb, geschreven heb, koorwerk gezongen heb, kan ik onmogelijk beantwoorden...
Ik heb dat niet bijgehouden, maar het zijn er honderden.
Ik schreef massa’s liedjes en zong mee in massa’s liedjes voor Arendcarnaval en Oilsjt carnaval, voor groepen (o.a. De Bierleppen op den Arend en tientallen Aalsterse groepen), kandidaat prinsen (Staaf, De Friebel, Suysken, Droeve Meert, Kenny, Den Board), prinsen van Aalst (Kris II, De Foef, Wim, Tommeken, Stephanie) en den Arend.
Ik stond op het podium, achter het podium, achter de geluidstafel,...
Ik maakte deel uit van de schrijvende pers (Gazet Ajoin) en verzorgde live commentaar op Radio Ajoin en Ajoin Music."


In de stoet konden we diverse keren je stem horen, ook in 2012...
"Klopt ja! Een greep uit wat ik vorig jaar schreef en zong is veel om op te noemen.
Zo onder meer het stoetliedje voor De Toerenbiejoekes, De Loizemaanen, Onzjier Zèn Préférés, De Zwiejtollekes, 't Es Noig, De Salongcarnavalisten, Woorom Dadde en TET."


(Bart zong dus ook het stoetlied van De Tettemoesjen in):


Maar je zong nog (veel) meer?
"Ik zong ook verschillende liedjes als frontzanger op de CD van Lekken en Plekken + verschillende backings, diverse liedjes op de CD van de Prinsengarde als backingvocal...
Daarnaast schreef ik ook nog gelegenheidsliedjes voor verjaardagen, jubileums, teksten voor de CD van Ambidance."


(Bart Marcoen - 't es weiral verboi, clipje: Montooken)


En dan toch nog het verhaal van die studio-opnames, ook iets 'apart'?
"Het opnemen van een liedje in een opname studio heeft altijd iets apart!
Zoals je weet kan men in Aalst terecht in diverse studio’s, o.a. Luc Van Mossevelde, François Bonnaerens, Gert Van Laethem, De Foef, Gunther,...
Hoe je het draait of keert, er gebeurt altijd wel iets.
Soms moet je een tekst zingen op een bekende melodie, maar blijkt dat de tekst niet klopt.
Of dat er tekst te weinig is!
Dan is het improviseren geblazen of gewoonweg de tekst herschrijven, of er iets totaal nieuws van maken."


(Bart Marcoen - Z'es van Deiremonne, clipje: Montooken)


Liedjes hebben vaak verrassende eindresultaten?
"Soms heeft er iemand een gek idee.
We nemen dat op en dat blijkt dan tijdens die opnames zo waanzinnig goed te zijn, dat dit een eigen leven begint te leiden.
En iedereen die met de opname te maken heeft, houdt er een goed gevoel aan over.

Zo zijn er veel ambiance momenten in verschillende stoetliekes van o.a. de Salongcarnavalisten, waar als je er naar luistert plots van die dingen naar boven komen waarvan ik denk van 'ahja dat was den dienen of den dienen die daar de één of de andere slagzin zei, om die of die reden'.
Uiteraard weten de mensen die het liedje achteraf horen helemaal niet wat er zich die avond in de studio allemaal gebeurde.
De beste songs worden meestal snel opgenomen en nadien verfijnd met een tweede stem, een derde stem."


"Zo vind ik persoonlijk het liedje 'De Vastelauvedkriebels' van De Foef een zeer goed nummer! Mede door de verschillende stemmen die we ter plaatse hebben uitgevonden en opgenomen: doet het zeer goed klinken!"

Bedankt Bart voor dit interview!

Meer over de CD van MuzikOilsjt Volume 4:
http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2012/09/cd-muzikoilsjt-volume-4-johnny-marcoen.html
Eerder artikel over Bart & Johnny Marcoen:
http://carnavalaalstkoentje.blogspot.be/2011/09/carnavalsbeurs-johnny-bart-marcoen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten