vrijdag 3 november 2017

Groep in de Kijker - De Kaloeterkabassen LTD


DE KALOETERKABASSEN

Eind jaren 60, de ganse jaren 70, tot net niet half jaren 80, da's het verhaal van De Kaloeterkabassen Ltd. 

Eén van de meest vernieuwende groepen uit de geschiedenis van onze stoet, die naadloos de pure humor en basiswagenbouw zag evolueren tot een geheel van groteske, vaak 'technische' uitbeeldingen.

Wijlen Karel De Naeyer, (°1938-2016), de Prins van 1961 en 1962, was eind jaren 60 één van de stichters én de creatieve geest achter de groep De Kaloeterkabassen.

• Karel, 1976:


Karel (interviews, krant(en) + eigen interview 2012):
"De grondvesten van deze groep zijn voor een stuk gebaseerd en voortgevloeid uit 'Jeugdklub Teeny'. Aanvankelijk bestond het bestuur uit een hoop werkers: wie een pint betaalde, was voorzitter...
In het begin had de groep geen echte voorzitter, maar ik kon het goed uitleggen als 'woordvoerder van de groep'. Zo was ik élk jaar wel 10 keer voorzitter *lacht*

Niet steeds de meest dankbare job, maar er werd wel opgekeken naar ons. 
Dus moet er toch iets van 'structuur' zijn, al is dat een groot woord.
Eenvoudig: toen luisterden ze nog naar elkaar...

Een kaloeter is een klein, pittig, Oilsjters ventje, die zegt dat het wel 'in de kabas' zal komen.
En LTD of Ltd? Komt van het Engelse 'Limited'...
Over de plas hadden alle grote maatschappijen die naam.
Wij dus als groep vonden dat een originele toevoeging.

Al van in het begin deden we elk jaar mee voor de overwinning, maar in 1984 stopte het verhaal van De Kaloeterkabassen Ltd als officiële groep.
De groep wilde terug naar het plezier en hield ermee op, net voor al die groepen overschakelden van één of 2 of 3 wagens, naar immense wagentreinen.
Daar vonden we ons niet in terug. Dus dan liever nog (even) losse groep.

Onze 'limit(ed)' was bereikt...

Of ik fier ben op al die jaren? 

Natuurlijk. Wij hebben nog de hoogdagen gekend van de komische groepen, de omschakeling naar de wagenbouw en de steeds beter wordende kostumering. Maar het doel was de mensen entertainen met iets wat herkenbaar was. Het was eenvoudiger allemaal.
En ons amuseren, met vrienden iets maken...

Je kon toen geen wagen 'bestellen'.
Van tijd tot tijd eens iets samen gaan drinken...Da's de 'ziel' van carnaval! Sommigen vergeten dat wel eens..."

-> TIP: KLIK gerust op een artikel / foto zélf om een vergroting ervan te kunnen zien...

JAREN 60

1967 - 'Het Eiland Amoras', 1e 
"bijzondere vermelding" (nog als 'Jeugdheem Teeny' ingeschreven)


ALS 'DE KALOETERKABASSEN'

1968 - 'De Vogelhandelaar', 1e 
"met gelukwensen"

Onder het oog van Dirk Martens liet men 60 witte duiven los!


1969 - 'Obelix en Asterix', 1e 
"bijzondere gelukwensen"


JAREN 70

1970 - 'De Gemeenteraadsverkiezing', 1e

Het jaar van de 'ontgoocheling'... of toch niet?

De zaterdag voor carnaval ging hun praalwagen in vlammen op!

(Wijlen) Karel De Naeyer:
"Bij het laatste lassen aan het geraamte, sloeg de vlam in de 'buitenkleding' van de wagen. Gelukkig vielen er geen doden. De enige uitweg was een opening van 50cm doorsnede. Onze man die aan het lassen was, kon zich maar nipt door de uitweg wringen. Enkele seconden later stond de boel in lichterlaaie...

We ondervonden toen wel een enorme solidariteit van het Feestcomité en in het bijzonder van Lotjonslos! Die avond waren we met 50 aan het werk om nog snel iets te bouwen, maar technisch was dit niet meer mogelijk. Toch werden we 's anderendaags als eerste geklasseerd. Iets wat een enorme morele opkikker was, voor een half uitgebrande wagen!"



1971 - 'Duizendpotjes Carnavalostus Alostianensis', 1e 
"buiten wedstrijd, met bijzondere vermelding voor techniek"

43 meter lang 'plezier'!


1972 - 'Kaloeterkabassenkarnaval 1972', 1e
"buiten wedstrijd"


1973 - 'Filmmuseum van de Schaterlach of Comedy Capers', 1e
"buiten wedstrijd, met bijzondere gelukwensen jury"

Op de foto zie je Jozef De Naeyer als Laurel en Jacques Liebaut als Hardy.


Chris De Naeyer:
"Ik ben de kozijn (neef) van Karel De Naeyer, zelf heb ik ook vele avonturen beleefd in de glorietijden van De Kaloeterkabassen!
Over 1973 valt er veel te vertellen. Voor mij toch tenminste...
'Comedy Capers, de Keystone Cops': ik was er één van, met de allereerste 'Pompier' die in Aalst heeft rondgereden.

Nu, na die carnaval, van op die plank met wieltjes te liggen...
Op vier plekken op je lijf blauwe plekken en schaafwonden ! HAHAHA...
Het was niet zonder risico.
Normaal zouden we aan amper 10 km/u het parcours doen, maar aan de Groeite Mert besloten we een kleine demonstratie te geven: aan 30 km/u vlogen we bijna uit de bocht...
Vroeg het Feestcomité toch niet om het eens te herhalen?
Maar dat hadden we 'niet gehoord'..."



Chris:
"En over die eerste 'pompier' kan ik je ook veel vertellen hoor.
Dat was een tot brandweerwagen omgebouwde ambulance van het Engels leger, als surplus na WO2 verkocht. Ze hebben dat opgezocht via de chassinummers (er waren twee dergelijke wagens) en die hadden nog de slag bij El Alamein meegemaakt!
Zo zag die wagen er uit toen hij nog in dienst was..."



Chris:
"Die allereerste 'Pompier' van Aalst was dus een Austin.
Gezien wij met een paar man van de groep bij de brandweer waren, hebben wij die gekregen in ruil voor het herspuiten van een andere brandweerwagen...


Enkele jaren was hij onze 'trots', maar ze hadden de stommiteit begaan de carrosserie eraf te slijpen! En wat er nadien mee gebeurd is, weet ik niet.
Die wagen werd de 'Louis De Rycke' genoemd bij de brandweer, de naam kwam van een brandweerman gesneuveld in bevolen dienst, begindagen van WO2.
En dit werd zelfs in de carnavalstoet overgenomen, want een jaar later stond er in het groot op: 'LOWIE',  helaas heb ik daar geen foto van.

Ik heb nog tegen Danny D'Haeseleer gezegd van hem in oorspronkelijke staat te houden, maar ja, Danny wilde niet luisteren (knipoog). Daar kon gerust 12 man in en meer...
Die was oerdegelijk (militair oorlogsmateriaal), maar benzine ZUIPEN !!!"



Chris:
"Een anekdote? de 'Keystone Cops', dat waren vrijwillige brandweermannen (ik ook dus) en wij zijn allemaal in kostuum, en geschminkt, de maandag van carnaval een brand gaan blussen... In de autopomp zaten vijf carnavalisten.
We hadden een blauw kostuum, met in de broek een dikke rode band, en een overmaatse kepi...
Je moest dat gezien hebben: ons carnavalkustuum hadden wij aangehouden, daar onze lederen vest over en de helm op onze kop.
Als wij elkaar nadien bekeken, konden wij er zelf om lachen.

Ja, carnavalist of niet, de branden moesten geblust worden, en de ene carnavalist-ambulancier (nuchter) vervoerde met de ambulance de andere carnavalist (stomdronken).
Dat is ondenkbaar nu. Maar wij vierden, en bleven brandweermannen. Beroepsernst!
Let op: wij dronken als brandweermannen geen alcohol tijdens de carnaval hé, omdat wij wisten dat we konden opgeroepen worden.
En hoe de brand afliep? Die mensen waren wel tevreden dat hun keuken vlug geblust was.

Maar...de Commandant was in alle staten, als wij terug in de kazerne kwamen.
's Anderendaags in de gazet: 'Alhoewel je zag, dat ook de brandweermannen van Aalst, carnaval aan het vieren waren, waren zij zeer vlug ter plaatse, en hadden de brand vlug onder controle.'

Dat kostuum van Keystone Cop, heb ik geschonken aan het carnavalmuseum. En het werd al tentoongesteld..."



1974 - 'Klaas (Claes) Vaak en de Oliesjeikszaak', 2e

• Voorlopig geen stoetfoto('s)


1975 - 'Toid te weinig veir karnaval', 2e


1976 - 'Alles in 't dobbel', 2e


1977 - 'De Groeite Prois van Oilsjt - Heldraivers Rees', 2e

• Voorlopig geen stoetfoto('s)


1978 - 'Egmontalia', 1e


1979 - 'Van a 1, a 2, a droi', 1e


JAREN 80

1980 - 'Voesj Me De Koesj', 2e

• Voorlopig geen stoetfoto('s)


1981 - 'Na Gommen Ne Gank, Terminus Katastrofal', 3e


1982 - 'Gendarm Economica Comedy 1982', 4e

• Gendarmen, een witte olifant
• Voorlopig geen stoetfoto('s)


LAATSTE FASE

1983 - 'Oeuf A La Russe', 5e


1984 - 'Koisvraa', als Losse Groep!


Hun naam is na al die jaren nog steeds een begrip in het Aalsterse Carnavalswereldje!

Met dank aan: eigen fotoarchief, eigen krantenarchief, DAK, ingestuurde foto's, AjoinPedia & DADD vzw: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten