Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 30 oktober 2013

Interview met toezichter Guy Walgraef: 'Streng als het moet, mild als het kan!'

(Foto ©Carnavalaalstkoentje: Guy Walgraef)

NIEUWE JOB

Van je hobby je job maken, het is voor velen een droom,
maar hij werd werkelijkheid voor Guy Walgraef!

Deze 'carnavalist in hart en nieren' werd de nieuwe toezichter van de Aalsterse Carnavalswerkhallen
(en collega van Luc Vermeiren,
ook bekend als 'De Paroi'
).



Carnavalaalstkoentje ontmoette hem,  1 maand na het aanvatten van z'n nieuwe 'carrière'!

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe bevalt de nieuwe job je?"

Guy Walgraef:
"Ik maakte van mijn hobby mijn beroep!
Mijn werk bij de reinigingsdienst deed ik heel graag,
ik mis het soms zelfs nog, maar deze kans mocht ik niet laten liggen!"


Carnavalaalstkoentje:
"Concreet: hoe ervaar je het allemaal?"

Guy Walgraef:
"Als toezichter komt het erop neer de taken te verdelen: ik doe iets meer 'kuiswerk' en Luc iets meer administratie.
Ik ben dan ook nog 'in opleiding'.
Toezichter is veel meer dan enkel de poorten open en dicht doen!
In de eerste plaats is de 'veiligheid' het allerbelangrijkste.
Maar ik ga proberen mijn job 'goed te doen':
'Streng als het moet,
mild als het kan!'..."



CARNAVALIST

(©Carnavalaalstkoentje: Guy Walgraef helpt al jarenlang AKV Eirg)

Carnavalaalstkoentje:
"Je verdiende toch ook al je strepen in de carnavalswereld zelf, voor je dit werk aannam?"

Guy Walgraef:
"Ik ben nog steeds 'mede-werker' van AKV Eirg
Voor al wat ik doe voor deze groep, mag ik jaarlijks hun kostuum aantrekken en bv. mee uitgaan na de maandagstoet.
Ik hou er me bezig met de elektriciteit en elektronica.
Ik ben er al een 12-tal jaar actief."

Carnavalaalstkoentje:
"Is carnaval met de paplepel ingegeven?"

Guy Walgraef:
"Dat ga ik niet zeggen, maar mijn ouders lieten me toch toe om van kleinsaf met carnaval bezig te zijn.
Ik mocht de stoet zien, op school was carnaval een belevenis en als 'klein manneke' ontwierp ik zelf mijn kostuum.
Op mijn zesde (!) schreef ik mijn eerste liedje.
En dat liedjes schrijven (en zingen) is ook gebleven."


Clipje van Montooken: Guy Walgraef - De Verbrandink



MONUMENT

Carnavalaalstkoentje:
"Is carnaval een 'dankbaar werk'?"

Guy Walgraef:
"Alles wat ik als 'verdienste' kreeg, verzamel ik.
Ik heb een groot hart voor carnaval.
Zo ontwierp en realiseerde ik ook met Bart Jansegers het herdenkingsmonument voor de overleden carnavalisten.
Dat kreeg veel goede respons."


(©Carnavalaalstkoentje: Guy Walgraef was mede-ontwerper van dit unieke monument)

CONCLUSIE

Carnavalaalstkoentje:
"Terug naar de job, slotvraag: wat is je het meest bijgebleven van je eerste werkmaand als toezichter?"

Guy Walgraef:
"Ik moet nog leren uitslapen...
ik was een ochtendmens en begon eraan om 5 uur.
Nu moet ik ook beginnen om 5 uur... 

maar dan wel 's namiddags!

Het leukste aan de eerst maand is in de eerste plaats de 'ontvangst' bij aanvang van de job:
ik kreeg een 'warm onthaal' van de carnavalisten en dat is toch wel een grote motivatie om het goed te doen.
We doen het tenslotte ook allemaal voor 'onze carnaval'..."



We danken Guy Walgraef voor dit interview!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten