Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

vrijdag 8 september 2017

Aalst Carnaval - Prins Luc (1969) Peirlinck draaide z'n laatste scepter!


DE LAATSTE SCEPTER

Prins 1969, Luc Peirlinck, stopt met het maken van scepters.
Dat bevestigde men aan onze redactie.

Luc was dé sceptermaker van Aalst (en ver erbuiten...)


Het was Christoph Roels die ons contacteerde...

Christoph:
"Lucien Peirlinck, ooit prins geweest in '69 en dé man die altijd de scepters gemaakt heeft, stopt ermee. Hij is 83.
Ik heb de scepter van de 'Prinsj van de Voil Jeanetten' bij hem gaan halen.
Dat is een uniek exemplaar!
De ajoin op de scepter, is vervangen door een lampekap.

Het was me van Lucien zelf ten gehore gekomen, dat hij deze ontworpen had.
En ik zei dat dat 'de mijne' moest worden...
Maar het is 'mijn vrouwke' die hem cadeau gaf.
De lampekap moet wel nog worden afgewerkt: details schilderen, maar dat is het minste.
Ik ben ontzettend blij met die scepter."



LANGE CARRIERE

Als houtbewerker raakte hij gepassioneerd door het sculpturen en de 'drang naar perfectie'.

Het 'creëren' van de scepter, zal van Luc een icoon maken.
Reeds sinds 1980 is hij de vaste leverancier voor de Stad Aalst.

Z'n jongste 'officiële scepter' dateert van 2015... Het jaar van Prins Joeri.


INTERVIEW

In 2014 hadden we een uitgebreid gesprek met de man, die van een blok lindehout een kunstwerk vervaardigt...


Een hobby werd een passie, maar ook aan dit komt dus een einde...


SCEPTERMAKER

Carnavalaalstkoentje:
"Luc, je bent vooral beroemd als 'sceptermaker'..."

Luc:  
"De vorige was 21 jaar oud en restaureren 'niet te doen'...
Daarom besloot de stad dat een nieuwe maken onvermijdbaar was.

In 2015 was die een feit..."

                (Krantenarchief: Luc als 'reddende hand' in 1980)

Carnavalaalstkoentje:
"Je ervaring moet grandioos zijn, hoeveel scepters maakte je al?"

Luc:
"Wat jij nu vraagt...
Ik denk een 70-tal...
Voor Aalst vooral, maar ook voor Ninove en Denderleeuw,
de Arend en Lede, Wolvertem..."



Carnavalaalstkoentje:
"Hoe herken je dat het jouw scepter is?"

Luc:
"Ik maakte er een inkerving in...
Zo herken ik die zelf later ook nog. Zo bijvoorbeeld '12 P.L.'...
Peirlinck Luc 2012...
Wat je nu ziet is een 'scepter op bestelling'...
Een uniek cadeau met als 'kop' een typische Voil Jeanet-lampekapje
."



Carnavalaalstkoentje:
"Is er een evolutie in het scepter maken?"

Luc:
"Verschillende!
Ten eerste was vroeger het handvat onderaan.
Om de balans te verbeteren, maakte ik dat in het midden.
Daarnaast werk ik al lang samen met een schilder.
Dat is een grote verantwoordelijkheid, want het moet precies juist geschilderd zijn.
En ook het materiaal dat ik nu gebruik is veel professioneler."



Carnavalaalstkoentje:
"Vertel eens over je materiaal?"

Luc:
"Ik ben ooit begonnen met een tweedehands draaibank.
Nu beschik ik over 2 draaibanken, 100 beitels die uit Oostenrijk komen en het beste hout...

Daarin kun je heel fijn afwerken en dat is nodig..."


Carnavalaalstkoentje:
"Welke houtsoort is 'scepterwaardig'?"

Luc:
"Dat kan alleen maar lindehout zijn én eerste kwaliteit.
Het moet zeer droog hout zijn,
voor een scepter 70 cm lang en 12/12...
En dan zijn er soms nog verrassingen.
Hout 'leeft' en soms zitten er toch nog ergens verborgen gebreken in.
Maar dat hoort erbij...

En als je dan al die 'verschillende kanten' ziet,
met telkens andere schilden of figuren in...
Je kan nooit 2 keer exact hetzelfde maken."



Carnavalaalstkoentje:
"Hoeveel werk is er zo aan één scepter?"

Luc:
"Reken maar op een 20 tot 30 uur voor één scepter, als alles vlot gaat hé...
Maar zelfs als er een minuscuul stukje opgevuld moet worden, kies ik voor 'traditie': ik gebruik liever 'stof + lijm' dan houtvulling.
Dat is meer werk, maar authentieker!
Kijk hier, na het bewerken en het schilderen, kruipt er ook veel tijd in de afwerking.
Zo moeten die pareltjes ook juist zitten..."



Carnavalaalstkoentje:
"Je verwent je 'klanten' ook met finaal een 'hangertje'?"

Luc:
"Dan kun je de scepter ophangen.
Dat is beter dan dat die blijft liggen.
Het hangertje zit stevig rond de scepter en je kunt je pronkstuk ook regelmatig draaien.
Ik ken mensen die zo'n scepter hebben en die elke keer, zelfs na vele jaren, nog steeds verrast zijn door details die ze plots ontdekken..."

Het is een beetje een 'uit de hand gelopen hobby',
en ook wel een levenswerk geworden...

FOTOALBUM LUC


Met dank aan Prins Luc Peirlinck & Christophe Roels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten