Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 28 januari 2013

Interview met Hans Six: Ook Heist Carnaval heeft z'n isomosnijder!

(foto's door ©Hans Six)


Hans Six is een uitzondering in een wereld waarin isomo eerder dienst doet als isolatiemateriaal dan als carnavalsattribuut: Carnaval in Heist-aan-Zee!

Carnavalaalstkoentje maakte kennis met een carnavalist die kunstig omspringt met isomoblokken en regelmatig fijne creaties uit z'n handen tovert.


Carnavalaalstkoentje:
"Op één of andere manier moet je me dan wel eens je passie voor isomo uitleggen.
En er is een verband met Aalst Carnaval..."


Hans:
"Yep dat klopt, ik heb vroeger nog met meisje uit Aalst gevrijd.
Daardoor ben ik daar een paar keer in de Werkhallen binnen geweest.
Meteen was ik onder de indruk van die prachtige creaties!
Die sprekende beelden zijn indrukwekkend.
Nieuwsgierig als ik was, wou ik weten hoe men die beelden maakte..."



Carnavalaalstkoentje:
"Uiteindelijk raakte je gefascineerd en kwam er meer van?"

Hans:
"Klopt, ik ben ook eens bij Schiefregt'Oever langs geweest.
Ik leerde er Kristof Van Aken kennen.
Ik werkte zelf nog niet met isomo, maar liet iets maken door Kristof voor onze wagen.
Ik bestudeerde dit kunstwerk en besloot dat ik dat zelf ook maar moest proberen.
Kristof bracht een blok of 2 isomo naar mij thuis en die bleven niet lang onaangeroerd..."


Carnavalaalstkoentje:
"En toen was je vertrokken voor een nieuwe uitdaging?"

(eerste creatie)

Hans:
"Met vallen en opstaan bleek dat ik al snel aardig overweg kon met isomo.
Stilaan besefte ik dat ik dit 'materiaal' ook kon gebruiken voor onze 'kar' (= Heists woord voor 'praalwagen').
Eerst een paar decoraties, het jaar erna nog iets meer (en beter).
En sinds 2012 heb ik mijn eigen carnavalsgroep: 'De Siekstjes' in Heist.
Meteen goed voor plaats 7 in de grootste stoet van West-Vlaanderen, met uiteraard heel veel isomo op de 'kar'!"


Carnavalaalstkoentje:
"Volgde je dan ergens een cursus isomosnijden?"

Hans:
"Ik leerde alles uit mezelf!
Ik denk toch dat het iets is dat in je moet zitten.
Je moet toch een beetje inzicht hebben in 'beelden'.
...en ook kunnen tekenen."


Carnavalaalstkoentje:
"Wat mogen we verwachten van je groep in Heist dit jaar?"


Hans:
"Ons thema is: 'Hyena Safari'.
Iets verrassends voor Heist!
Het is 'zoals je op safari zou gaan, maar dan niet als een mens maar als een hyena'.
De kostuums zijn passend en de 'kar' is volgestouwd met allerlei 'safari-attributen' en veel 'beestjes'.
Ook een safari jeep in zebra motief geschilderd: het plaatje klopt gewoon!
En de isomocreaties zullen pronken op de wagen! en daar ben ik trots op! Ik ben bovendien genomineerd tot 'Karnavalkrak 2013' in Heist, een grote eer"


*Hans werd 'Karnavalkrak' en z'n groep eindigde mooi 3e in Heist:*
(foto's door ©Mario Durieu: De Siekstjes, Tielt Carnaval 2013)

Aan Aalst hield Hans uiteindelijk geen lief meer over, maar zijn liefde voor isomocreaties.



Hans wil ook z'n 'diensten' aanbieden en isomocreaties maken voor anderen!
"Wij maken alle isomo-poppen voor carnaval".
Meer info: http://www.six-art.be/

Z'n carnavalsgroep in Heist: http://www.cvdesiekstjes.webs.com/

Met dank aan Hans Six voor de medewerking aan dit interview.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten