Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 16 maart 2015

Fotograaf en Carnavalist Mario Durieu brengt met zoon Bart carnavalssfeer tot Menen... Met 'liefde' voor Aalst...

                          (Foto's via ©Mario Durieu, met zoon Bart)

MENEN

Mario Durieu is een fotograaf en carnavalist uit het verre Menen die elk jaar z'n carnavalshart toont in de lokale stoet, 
met een act vergelijkbaar met onze Aalsterse Losse Groepen...

Hij maakt ook telkens een fotoreeks over Aalst Carnaval,
is dus het 'peper en zaat' in de lokale stoet
en... volgde eveneens de Aalsterse groepen in Poperinge!


Mario:
"Ja, ik wou ook daar in 'mijn' Menen een 'Losse Groep' of toch het principe van 'spotten, maar niét kwetsen' eens tonen. 
Dit jaar al voor de 25e keer!
Met de Tita Tovenaars van de stad toonde ik een act die de besparingen tegenover 'te gekke' uitgaven in de verf zette.
Ook in Aalst herkenbaar, denk ik...

Vroeger nam ik deel met een groepje, nu samen met mijn zoon Bart.
Mijn vrouw maakt elk jaar de kostuums en wij zorgen voor de attributen om de act in te kleden.

In Menen zijn we een vaste waarde in de stoet en als bijna enige die inspelen op de actualiteit, waardoor de mensen echt uitkijken naar ons!"


AALST


Carnaval in Aalst staat bovenaan de agenda van Mario...

Mario:
"Ik kom al een kleine 20 jaar naar de zondag kijken in Aalst en al vele jaren neem ik ook foto's van die prachtige stoet! 
Als carnavalist uit Menen vind ik het Aalsterse Carnaval zo bewonderenswaardig. 
Aalst is en blijft een voorbeeld voor Vlaanderen. 
Het is ook niet te vergelijken met andere carnavals...

Wat er bijzonder is zijn die groteske uitwerkingen, met alsnog zin voor details, dat zie je nergens! 
Ook de humor en de aandacht van de Losse Groepen is zo enig!
En de sfeer, die vriendschap, de samengang
Daarom keer ik elk jaar terug..."


POPERINGE


Mario was er eveneens bij in Poperinge.

Mario:
"Een mooi carnaval ook, met zoals steeds enkele Aalsterse groepen die er te gast zijn.
Zelf ken ik Werner van De Popollekes en het was een blij weerzien...
Ook die andere groep (De Salongcarnavalisten) viel er op...

En ja, Carnavalslisten komen elkaar nog wel eens tegen:
is het vandaag niet, dan is het morgen...
Dus Koen, we moeten nog eens afspreken..."

Artikel met dank aan Mario!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten