Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 27 april 2015

Terugblik / Vooruitblik: Hoe beleefde men Carnaval 2015 / Hoe kijkt men uit naar de toekomst? *Deel 26: De Lodderoeigen!

    Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2015!

TERUGBLIK / VOORUITBLIK!

In deze zesentwintigste aflevering van het tweede seizoen 
'Terugblik / Vooruitblik', blijft het concept hetzelfde!

Carnavalaalstkoentje contacteerde (opnieuw) de groepen,
of kreeg spontaan al de medewerking!

Twee eenvoudige vragen:

1) Hoe kijk je terug op Carnaval 2015?
2) Een blik op de toekomst... ...2016?

'SPECIAL' DE LODDEROEIGEN

De Lodderoeigen zijn de verdiende winnaars bij de 
Grote Groepen...
Na 1983, 1984, 2001, 2004, 2007, 2010 en 2012,
was het al hun achtste overwinning!

We contacteerden 'De Generool' en kregen een uitgebreid relaas:
'de overwinningen', 'de inzet', 'het respect',
'de regie' en.. 'de toekomst'...


40 JOOR GENEROOL

Carnavalaalstkoentje:
"We zijn 2 maand na carnaval,
hoe voel je je: 40 joor voorzitter,
45 jaar LOD en...
de stoet gewonnen..."

Herman Schelfaut, voorzitter:
"Een enorm goed gevoel en zolang het gaat, ga ik verder doen.
Volgens de groep moet ik zeker doorgaan tot 50 jaar LOD...
Winnen is een feest, plezant!
De kroon op het werk..

40 jaar voorzitter is dus geen eindpunt..
Maar ik word een dagje ouder..."



Carnavalaalstkoentje:
"Kan LOD zonder jou?"

Herman Schelfaut:
"Als de dag komt, dat het niet meer gaat,
gaat de groep hopelijk verder.
Ik kan het nog niet loslaten momenteel.
Ik ben erbij vanaf de groep een half jaar bestond,
zo lang al.

Ik sta ermee op en ga ermee slapen...
En zelfs in mijn dromen zie ik 'wagens'...
Als voorzitter is het moeilijker te genieten omdat je zoveel te doen hebt,
maar in de eerste plaats is het het ganse team, de ganse groep die het waar maakt..."


REGISSEUR


Carnavalaalstkoentje:
"Carnaval is ook een idee uitwerken van begin tot einde?"

Herman Schelfaut:
"Ik ben daarvan de regisseur / wagenbouwer.
Is zoals een toneelstuk.
Iedereen werkt mee: wagens, dans, kostuum, verlichting, mechanieken,...
Alles moet klaar zijn bij vertrek van de zondagstoet...
Als alle wagens dan de maandagavond binnen staan,
pas dan is het voor mij 'gedaan'.

Ik ga dan feesten,
er ook een paar drinken,
maar niet meer tot 5 uur 's ochtends.
Ik ga zelfs niet naar de Popverbranding..."



Carnavalaalstkoentje:
"De regisseur is vaak degene met de moeilijkste taak?"

Herman Schelfaut:
"Als regisseur moet je regisseren...
Je kan 10 regisseurs vragen een stuk te maken rond 'Parijs'
en 't zullen 10 verschillende uitbeeldingen worden.
Da's altijd de uitdaging...

Ik kan niet tekenen.
Maar ik kan wat ik in gedachten heb, wel overbrengen
naar mijn mensen.

En het laten overkomen op onze sterktes:
de 'pilaren' van de groep.
Mensen met de nodige kennis en ervaring...
Op deze fundamenten kun je samen iets bouwen,
op je eentje kun je niks."


GEHEIM


Carnavalaalstkoentje:
"Wat is het geheim van De Lodderoeigen?"

Herman Schelfaut:
"De verstandhouding tussen mensen, daar gaat het om.
Soms ben ik een beetje psycholoog...
Dat moet ook: ons jongste lid is er 15,
de oudste 62.
LOD is een groep van en voor alle generaties.

Respect voor elkaar en elkaars talenten.
Leren omgaan met mensen van wie je kan leren
en vooral bouwen tot iets groots..."



Carnavalaalstkoentje:
"Groots is het zeker, hoeveel mensen dragen deze groep?"

Herman Schelfaut:
"We hebben 80 leden:
80 karakters, dat is niet simpel...
er komen 3 nieuwe bij,
maar die 80 is wat mij betreft het maximum.

Dan zeg ik 'stop', het moet nog leefbaar zijn op elk vlak.
Anderzijds: 't heeft wel iets om trots op te zijn...
Allemaal mensen die bouwen aan LOD!
En dan zijn er ook nog buiten de groep die ons helpen..."


LEERSCHOOL


Carnavalaalstkoentje:
"Carnaval is een leerschool?"

Herman Schelfaut:
"Ze noemen ons vaak een 'carnavalsfabriek',
maar dan liefst in positieve zin.
We maken zoveel mogelijk alles zelf!

Ieder kent z'n taak, iedereen kan bijleren...
En groeien in de groep...
Leren lassen, leren 'plakken', leren samenwerken...
Enkel zo kan het blijven bestaan,
in vriendschap en met een 'warm hart' voor carnaval."

MANAGER


Carnavalaalstkoentje:
"Carnaval is ook 'manager' zijn?"

Herman Schelfaut:
"Ik probeer alles wat ik kan om de groep te helpen:
mensen motiveren, verantwoordelijkheidsgevoel geven...

Zo'n groep is een compleet management:
je blijft ermee bezig, dag in, dag uit...
Het is mijn '2e werk'...
er zijn voor mij niet veel dagen zonder LOD...
Ik doe dat graag."


45 JOOR LOD


Carnavalaalstkoentje:
"Hoe belangrijk was de overwinning van dit jaar voor jou?"

Herman Schelfaut:
"Op voorhand hadden we niks liever dan te winnen bij 45 joor LOD...
De zege was tof en gaf voldoening bij iedereen.
Maar, ik denk vaak terug aan vorig jaar:
heel 't stad zag ons als de 'eerste' eindigen.
 

Zeer goede commentaren...
Niet gewonnen,
toch voelde het zo aan.
Ook al wonnen we niet, ik was gelukkig met die positieve respons."


REGLEMENT


Carnavalaalstkoentje:
"Gewonnen dit jaar, maar 'strafpunten'..."

Herman Schelfaut:
"Het nieuwe reglement is een politiek spelleke:
eerst 50 meter mogen bouwen,
zonder dessels en generatrice...
 

Dan zeggen dat iedereen dat 'weet',
vlak voor de zomer de regels veranderen en plots 'alles meetellen'.
En verwonderd dat de meeste grote groepen strafpunten kregen op lengte?
Wel, waar blijven ze het halen?

Als we hierover gingen vergaderen,
kwam er te weinig respons!
Soms spijtig dat we niet altijd er samen staan als grote groepen.
Ons signaal zou veel krachtiger kunnen zijn."


    Foto ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2012!

Carnavalaalstkoentje:
"Die 50 meter, is een 'heikel punt'?"

Herman Schelfaut:
"Het probleem met die 50 meter,
is dat men 2 jaar lang bij hun metingen de dessels niet meerekende.
1,5 meter (minimum) tussen 2 wagens,
en dat maal 6 soms...
Dat is bijna 10 meter!
 

Om voor de grote groepen de bepaling van het 'blijven' van 50 meter in het nieuwe reglement te formuleren,
heeft stad de gemiddelden die men gaf,
berekend zonder die dessels...
Dan kwam men inderdaad vlot onder de 50 meter uit.

Ik heb het hen al zoveel keer uitgelegd,
maar ze willen niet herzien, spijtig...

Vandaar dat kleine en middelgrote groepen meters bijkregen en wij,
als grote groepen, niks...
Heel erg!
Dan zit er niks anders op dan dat technisch op te lossen en vele zaken in te bouwen.

Esthetisch is dat mooier...
Maar dan moet men wel nog juist kunnen meten ook hé!"


    Foto ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2010!

Carnavalaalstkoentje:
"Wat wil je dat men onderneemt?"

Herman Schelfaut:
"Neem onze klachten ter harte!

Een eerlijke jurering is eveneens heel belangrijk!
De jury heeft het niet makkelijk,
het zal wel moeilijk zijn te beoordelen,
maar je moet je punten kunnen rechtvaardigen...

Als we van 16 van de 20 juryleden de beste score krijgen dit jaar
en één bepaald jurylid geeft ons 'toevallig' een erg lage score,
op alle vlakken, met als enige argument dat we... zogenaamd niet voldoende verlicht waren!
Belachelijk toch..

Omdat alle scores tellen
en, niet zoals vroeger, de laagste bv. verdwijnt,
kostte ons dat nog flink wat punten...

Er werden 4 juryleden ter verantwoording geroepen op de vergadering,
slechts één komt er af...
Dit toont totaal geen respect ten opzichte van de groepen!"


    Foto ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2007!

Carnavalaalstkoentje:
"Heeft men vanuit het carnaval dan geen enkele invloed op het beleid?"

Herman Schelfaut:
"Ik ben bij CTIDK woordvoerder,
en ik sta altijd paraat de groepen te helpen,
dat weten ze.
En soms komen er oplossingen, gelukkig maar...

Als 'geschiedenis' kunnen mijn jaren bij 't AKV ook tellen.
Komt telkens op 't zelfde neer:
veel beloftes,
en uiteindelijk doen ze toch hun zin..."


HOOGTEPUNT

    Foto ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2004!

Carnavalaalstkoentje:
"Wat is nu het hoogtepunt van je lange carnavalscarriëre?"

Herman Schelfaut:
"Hoogtepunt?
Dat vele mensen samen dit succes gemaakt hebben van LOD!

Er zijn er zoveel, ook letterlijke 'hoogtepunten'!
Wij bouwden de hoogste wagen,
de hoogste mechaniek.
Dit jaar bv. 9 meter hoog!
Totale breedte kwam uit op 7 meter!
 

In het 'Oilsjterse Book of Records' hebben we wel wat noteringen.
We houden ook van uitdagingen,
de mensen laten genieten van hetgene wij gecreëerd hebben,
bewonderende blikken,
spontaan applaus,
dat maakt gelukkig!"


TOEKOMST

    Foto ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2001!

Carnavalaalstkoentje:
"Welke visie speelt er mee in de toekomst?"

Herman Schelfaut:
"Creaties Aalst waardig
en blijven vernieuwen:
dat is mijn doel geweest als 40 jaar voorzitter,
en we gaan nog 'voesj' doeng....

Ik heb al iets in mijn hoofd voor volgend jaar.
Soms bedenk je iets en hou je het in je achterhoofd,
Na zoveel jaar stoet en wagens,
blijf ik met een aantal nieuwe dingen zitten.
Dan volgt er vaak overleg met 'mijn mensen'
en nu zitten we al in een spoor voor een thema voor 2016!"


    Foto Krantenarchief: De Lodderoeigen 1984!

Carnavalaalstkoentje:
"Vaak werd gezegd dat LOD na een 'C'-jaar het iets kalmer aan doet?"

Herman Schelfaut:
"Voor wie 't wil horen:
vroeger was het jaar van de 'A' soms een soort 'tussenjaar'...
Wel, vanaf nu blijven we werken op 't zelfde niveau als we de jongste jaren deden.
Ook in de 'A' dus!
Op naar 46 jaar De Lodderoeigen"


    Foto Krantenarchief: De Lodderoeigen 1983!

CORSO


Carnavalaalstkoentje:
"Voor het zover is,
in Blankenberge hebben jullie ook een traditie opgebouwd?"


Herman Schelfaut:
"AKV De Lodderoeigen bouwen al sinds 2006 wagens voor het corso.
Voor het bloemencorso maken we straks 4 wagens in Aalst.
Het bloemen steken gebeurt uiteraard in Blankenberge.
Daar, aan dat corso, beleven we ook veel plezier,
ieder jaar opnieuw...
Bij Luc en z'n familie

en onze vrienden daar.

Met zoveel mensen die wagens afwerken,
mooi dat dat nog kan!"



SLOT

Carnavalaalstkoentje:
"Bedankt voor je tijd,
nog een slotzin?"


Herman Schelfaut:
"WIJ zijn de groep van 't stad!"

Met dank aan 'De Generool' voor de vlotte medewerking!
Bloemencorso Blankenberge = Zondag 30 augustus 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten