Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

donderdag 9 juli 2015

Bloemencorso Blankenberge brengt met 6 Aalsterse corsowagens een prachtig 'Duel'!

    Foto: ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen 2014, 
                                                 zeedijk Blankenberge!

INLEIDING

Al vele jaren zorgen enkele Aalsterse Carnavalsverenigingen voor een kleurenpracht in het Bloemencorso van Blankenberge.

AKV De Lodderoeigen waren de 'trendzetters' en nemen er al deel sinds 2006!
Anno 2011 kwam AKV Possensje erbij
en in 2013 en 2014, 2 jaar AKV Beschomt.


Ook in 2015 zal Aalst met LOD en POS present zijn aan de kust.
Deze 2 'topgroepen' brengen liefst 6 prachtige corsowagens...

Al komt Beschomt nog wel één van de reuzen uit de stoet bebloemen!

We presenteren u hun onderwerpen en bezochten de werkhallen...

     Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Possensje 2014


DUEL

De creativiteit kent geen grenzen, ook niet voor het meer dan 100 jaar 'jonge' Bloemencorso van Blankenberge...

Behorend tot het UNESO 'Immaterieel Cultureel Werelderfgoed van de Mensheid',
is dit Bloemencorso en z'n meer dan 100.000 toeschouwers een fenomeen van kunst en cultuur!
Jaarlijks zorgen regisseurs Jan en Hans Vanquathem voor een thema,
waarnaar het corso en z'n deelnemers zich dan schikken...

     Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: Beschomt 2014

Dit jaar gaat men het 'Duel' aan!

Een prachtige bloemlezing van diversiteit, kleuren, mooie kostuums en betoverende dansjes.

Iedereen welkom op zondag 30 augustus!

Al vormen de corsowagens het visuele hoogtepunt...

 Foto: ©Carnavalaalstkoentje:Dansgroep Ramon & De Strandblomme

DE LODDEROEIGEN

AKV De Lodderoeigen doet voor de 10e keer mee aan het Bloemencorso!

Met hun creatieve denktank zorgen ze voor 4 mooie wagens...

Corsonummer 5) Midzomernachtduel

 Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: De Lodderoeigen, juli 2015 en archief

"In domein De Schorre in Boom is er bij valavond een biotoop ontstaan waar ik me echt thuis voel.
Vol ongeduld wacht ik op het volgende duel, oehoe...oehoe...

op een lekkere maaltijd.
Ik kan overdag en 's nachts op jacht gaan, want mijn ogen passen zich aan, aan iedere omstandigheid.


Deze nacht gebeurt er wat anders.
Totaal onverwacht krijg ik een andere spektakel te zien.
Zo gaat het ook bij de bouwers van deze wagen.
De Lodderoeigen uit Aalst is immers een groep die voor elkaar door het vuur gaat en die na 45 jaar menig duel heeft uitgevochten.
'Weir zen ni wa da gij peist da weir zen.
Verwacht 't onverwachte.'..."


Corsonummer 7) Oogwenk


"Eén flits, één fractie van een seconde heb ik nodig om mijn volgende duel aan te gaan.
Mijn tong als wapen in de aanslag, op zoek naar een lekkere prooi.

Ik kan mij op een fantastische manier aanpassen aan mijn kleurrijke omgeving tussen het vele groen.
Je ziet me, je ziet me niet en voor je het beseft, ben ik er al, 

klaar om mijn prooi te lijf te gaan.
Dit is mijn lot, mijn Karma, mijn Karma Chameleon."


Corsonummer 23) Violen


"Twee grote violen staan met gespannen snaren tegenover elkaar.
De grote violen zijn verschillend. De ene is en klassieke en de andere een moderne viool.
Daarin staan 2 violisten tegenover elkaar. Eveneens een klassieke en een moderne violist.
Het duel speelt zich af in een gevechtsring, een toonladder, 
ondersteund door muzieknoten en solsleutels.

De 2 violisten battelen met elkaar.
Het repertoire is gebaseerd op klassieke en moderne stukken die ze hebben gemixt.
De dansgroep verdeeld in klassiek en modern levert een strijd... 
wie wint?"

Corsonummer 29) The Red Baron


"Cappy (FR), 20 april 1918, bijna aan het einde van Wereldoorlog I 
en niet ver van het front.
Het is een mooie dag, maar boven de verwoeste gebouwen en de vluchtende burgers,
wordt een duel uitgevochten dat tot de verbeelding spreekt.
Twee gevechtspiloten gaan de strijd aan.
Eén van de meest spraakmakende en beroemdste gevechtspiloten uit WOI was zonder twijfel de Duitser Manfred Von Richthofen, die met zijn 80 overwinningen legendarisch bleek.

Hij kreeg de bijnaam 'The Red Baron', omdat hij vloog in een rood vliegtuig.
Von Richthofen sneuvelde op 25 april 1918,
toen hij neergehaald werd vanop de grond."


POSSENSJE

AKV Possensje doet voor de 5e keer mee aan het Bloemencorso!

Met hun vele talenten zorgen ze voor 2 mooie wagens...

Corsonummer 15) Jachttrofeeën

   Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: Possensje, juli 2015 en archief

"In het museum van de corsogroep Possensje staan de verschillende jachttrofeeën te blinken:
het everzwijn en de vos, met de jager op kop."


Corsonummer 31) Oosterse gevechtsport


"De Oosterse gevechtsporters gaan het duel aan met hun uitgedoste gevechtsportpartners."

We wensen alle corsogroepen veel succes toe met de voorbereidingen!
De komende weken volgen nog diverse reportages...

Bron: info via Stad Blankenberge: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten