Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

woensdag 16 december 2015

Bram De Baere wint Affichewedstrijd Carnaval 2016! *VOORSTELLING / INTERVIEW*


AFFICHE 2016

Aalst Carnaval heeft z'n affiche gekozen en deze keer heet de gelukkige ontwerper Bram De Baere!

Geen onbekende, want Bram heeft al heel wat carnavalscreativiteit op z'n palmares staan:
affiches vooral, maar ook karikaturen en zelfs...
tekeningen voor koppen!

Carnavalaalstkoentje had een uitgebreid interview...

Foto ©Carnavalaalstkoentje: Bram De Baere

Carnavalaalstkoentje:
"Bram, je wint deze wedstrijd opnieuw,
gefeliciteerd, maar wat doet dat nog met je?"


Bram:
"Ik ben trots, zelfs nu ik voor de 4e keer won (na 2002, 2004 en 2010).
Weet je, ik had eerst niet meegedaan.
Maar toen plots het bericht verscheen dat de deadline voor deelname aan de ontwerpwedstrijd verlengd werd, begon de verleiding te komen en kriebelde het...
Ik dacht van 'OK, ik doe mee',
maar je moet een ingeving hebben en het bleek nachtwerk.
Iets voor over hebben dus."


Carnavalaalstkoentje:
"Vertel me eens iets over het ontwerp?"

Bram:
"Het werd niet zomaar een tekening, maar iets 'kunstzinnig' wat ik op papier wou zetten.
Een Voil Jeanet die in profiel staat en z'n tong uitsteekt.
Ziet er een 'vorm' van 'agressief' uit,
maar dat was de bedoeling, dat het 'stout' overkomt.
Een Voil Jeanet zoals in de geschiedenis,
die op iemand zijn kop zit en die 'verwijt'..."



Carnavalaalstkoentje:
"Soms zijn de affiches 'vrolijke' uitbeeldingen,
nu dus niet en toch weer wel..."


Bram:
"Dat was het opzet.
't Is echt gewaagd:
geen vriendelijke, lachende clown, maar het 'stoute' kantje van Aalst Carnaval.

Ik ben blij dat de stad die mening ook deelde en mijn ontwerp 'snapt'.
Het was zonder verwachtingen ingediend,
maar het was deze keer écht wat ik wou doen,
waar ik volledig achtersta en ja...
ik won dus."


Foto ©Bram De Baere met Keizer Kamiel

CREATIEF

Carnavalaalstkoentje:
"Je hebt met je talent al heel wat bereikt,
ook professioneel ben je veel bezig met creativiteit?"


Bram:
"In het dagelijks leven ben ik actief als art director bij het ontwerpbureau PINKEYE, maar ook als karikaturist (o.a. voor Knack).
In Aalst ben ik vooral bekend als tekenaar van karikaturen voor prinsenaffiches, affiches voor groepen, nu dus 4 keer de affiche voor 't stad en als ontwerper van praalwagens.
Ook de karikaturen van koppen in de stoet.."


Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Bram bij één van z'n ontwerpen)

HERENT

Carnavalaalstkoentje:
"Je ademt 'Aalst', maar je woont er niet?"

Bram:
"Over mijn afkomst kan ik duidelijk zijn:
mijn roots zijn 100% Aalst!
Ik ben uitgeweken, samen met mijn ouders dus.
Toen ik de eerste keer won,
was het hier en daar van
'wat komt die hier doen / waar 'moeit' die zich mee als buitenstaander.'

Maar het ontwerp op zich,
waren ze gelukkig wel genegen."


©Bram De Baere

Carnavalaalstkoentje:
"Hebben ze je nu al in hun armen gesloten?"

Bram:
"Nu, zoveel jaren later,
klinkt het anders.
Wel grappig eigenlijk!
Velen vragen me nu voor een opdracht i.v.m. affiches voor carnaval en ik ben de laatste tijd in dat carnavalswereldje 'ene van ons', 'van Oilsjt' hé.
OK, ik woon in Herent,
maar ik heb het carnaval met de paplepel meegekregen.

Al gans mijn leven heb ik de stoet gezien.
Mijn grootouders wonen nog in Aalst en het 'begrijpen' van carnaval is toch belangrijker dan de woonplaats, Koen.
Daar weet je zelf alles van.
Dankzij je blog blijf ik op de hoogte en is carnaval 'snel' bij de hand.


©Bram De Baere

Carnavalaalstkoentje:
"Hoe bekijk je dan je plaats in het 'gebeuren' Aalst Carnaval?"

Bram:
"Het gaat eerder over het 'netwerk' dat Aalst carnaval is en dat netwerk is een netwerk van mensen met een gemeenschappelijk project en dat overstijgt de geografische grenzen van de stad.
Die 'grens' om erbij te horen is juist een zaak van die interesse in dit prachtige volksfeest!
 

Of ik later nog meedoe aan deze wedstrijd?
Dat blijft een onbeantwoorde vraag..."


Met dank aan Bram De Baere!

Website: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten