Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 1 februari 2016

Carnaval 2015: Ruiten versieren is een Kunst: 'Keut' aan het werk...

Foto's ©Patrick De Boeck, ©Carnavalaalstkoentje / video ©koentje75

KUNST

Over de 'ruiten-kunstenaars' schreven we in 2015 het verhaal over André: KLIK

Carnavalaalstkoentje ontmoette in 2016 opnieuw één van de artiesten voor een interview en een sfeerverslag!

Voor onze camera een kort relaas...



We spraken met Patrick De Ceuleneer, kortweg 'Keut'


'Keut':
"Ik ben er nu 59...
Ooit begonnen met ruiten te beschilderen voor een beetje zakgeld aan mijn 16 of 17 jaar.
Carnaval is gegroeid,
maar deze traditie blijft gelukkig bestaan."



'Keut':
"Ik heb een paar jaar samen gewerkt met Luc Van Caeneghem,
hij was een klasse-artiest en won diverse keren de 'Vitrinewedstrijd'...
Jammer genoeg al overleden.
Hij leerde me voor een stuk het 'vak'."



'Keut':
"Dit jaar doe ik juist nog ruiten van wie het echt vraagt.
Zo'n 6 of 7 cafés, meer niet.
Maar wel Café 't Ajuintje en die wonnen nu toch al vele jaren met de wedstrijd!
Daar schilder ik meer de thema's van de carnavalsgroepen die er hun lokaal hebben..."


'Keut':
"Wat ik hier schilder? *foto hieronder*
Wel, zoals vroeger:
de verhalen van de caféklant.
Eentje trok naar Spanje en ja, rookte af en toe eens iets 'straffer'.
Een drugshond merkte dat op en hij mocht het gaan uitleggen.
Kon beschikken, maar toch:
tot na carnaval staat het hier op de ruiten van de Windsor!"



'Keut':
"Dat is ook het plezantste,
zoals vroeger eigenlijk:
wat 'verwijten', wat herkenbare personen,
maar de lokale klant, niet de bekende koppen.
Dat doe ik graag...
en op eigen tempo:
het moet 'af' zijn..."


'Keut':
"Welke verf ik gebruik?
Op acrylbasis hé.
Als het aan mij ligt, doe ik dit nog jaren,
maar het zijn de cafés die me moeten vragen...
Ik doe het graag..."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten