Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 8 augustus 2016

'Stad Aalst' brengt Oilsjterse sfeer tot in Oostende!

Foto's: ©Carnavalaalstkoentje: Stad Aalst... aan zee met Jan & Marleen

OILSJT OON ZJIE

We moeten het toegeven: 'Oilsjt Oon Zjie' bestaat dus in het écht!

Carnavalaalstkoentje bezocht Stad Aalst in... Oostende!


PRACHTIG DECORS

De naam van de zaak, 2 Oilsjteneers als uitbaters, een Oilsjterse decors, tot...Oilsjterse bouletten!

Zelf omschrijven ze het als een 'sfeervolle praat- & thema café rond 'de Stad Aalst' voor jong en oud, Oostendenaars en aangespoelden!'

Jan:
"Hoe ik ertoe kom om 'Aalst' naar Oostende te brengen?
Wel, 3 jaar terug werkten we hard in De Séparé op het Vredeplein te Aalst, een groot succes.
Maar we hadden weinig rust meer...
Nadat we daar ophielden, wou ik 'even tot mezelf' komen.

We hadden ons appartement in Oostende.
Mooi weer, bruin bakken, genieten van het leven...
Maar na 3 maand verveelden we ons wat en ook de centen raakten op.
Toen ik op een dag van Deweert Sport kwam, zag ik aan de overkant dit pand te huur!
Ik ben meteen gaan onderhandelen.
Het sprak me aan: mooie ruimte, beschermde gevel en etalage en vooral centraal gelegen.
Dichtbij de tram, en zo noemde het ook: 'Café Den Tram'..."


DEN TRAM

Jan:
"We zijn hier nu 2 jaar!
Ik en Marleen...
Het eerste jaar lieten we de naam zoals hij was,
maar na één jaar waren de 'wisselstukken' voor 'Den Tram' op en doopten we de zaak om tot 'onze eigenheid', Café Stad Aalst!

Daarbij hoort een vast cliënteel,
maar ook een hoop nieuw volk, of passanten.
De verandering zorgde voor nieuwsgierige blikken,
de naam droeg daar ook toe!
Mensen uit de ruime regio van Aalst voelen zich direct aangesproken,
maar ook ruimer, Oost-Vlamingen, komen vlot binnen.

Zo was er ooit een groep uit Haaltert die een vrijgezellenfeest hield in Oostende en hier toevallig voorbijkwam: ze zijn blijven 'plakken' tot de vroege uurtjes..."


SFEER

Jan:
"We probeerden de sfeer te binden aan het café en zijn naam:
geen gemakkelijke opdracht.
Ik wou een 'thuisgevoel' en een 'vakantiegevoel' combineren en tegelijk als referentie Aalst laten 'zien'.
Wie hier buiten gaat, heeft minstens al de kaders met stadszichten gezien en de sfeer 'ademt' Aalst uit:
soms draaien we Aalsterse muziek.

Met Carnaval Oostende kwamen Aalsterse groepen hier een feestje bouwen en we presenteren zelfs elke week standaard Oilsjterse Bouletten in de zaak, gegarandeerd een succes!

En ook Draeckenier bier is hier te verkrijgen....

En zo is ook eveneens achterliggend doel bereikt:
zoals je in Benidorm een Belgisch café binnen wandelt om je thuis te voelen,  zo wilde ik 'moin stad' positief uitstralen in deze 'Stad Aan Zee'..."



STAD AALST

In Aalst zelf opende Jan recent een tweede zaak!

Jan:
"Jaren lang stond de vroegere Rigoletto leeg, hoek Koolstraat-Steenstraat in Aalst.
Ooit een succesvol studenten- en zelfs carnavalscafé in een volkse buurt.
In 2008 was het nog hét lokaal van Schiefregt'Oever,
toen ze voor het laatste de stoet wonnen.
Was me ook een ferm feestje...

De zaak is mijn eigendom, maar de brouwerij vond maar geen uitbater...
Dan heb ik een tijdje terug beslist dat ik zelf het heft in handen moest nemen.
De zaak in eigen beheer heropenen, met de sterkte van vroeger:
een buurtcafé, in de nabijheid van scholen, waar plaats is voor wat caféspelen en vooral gezelligheid centraal staan, zodat mensen elkaar terug kunnen ontmoeten in een leuke omgeving.

Een naam zoeken...
Ik wou een link met de zaak in Oostende en tot mijn enorm grote verbazing, bestond er nog geen café met de naam 'Oilsjt'...

Er is een groot scherm voor de voetbal en geregeld doen we 'acties'.
Je bent dus van harte welkom in 'Stad Aalst' in Oostende en 'Stad Oilsjt' in... Oilsjt..."


De gezellige babbel krijg je er gratis bij!


ADRESJES

Café Stad Aalst: Hendrik Serruyslaan 3 in Oostende.
Café Stad Oilsjt: Steenstraat 1 in Aalst.

Met dank aan Jan en Marleen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten