Welkom bij Carnavalaalstkoentje: uw dagelijkse portie Oilsjt Carnaval!! // De carnavalsstoet was van uitmuntend hoog niveau! Eirg, Bedesterd, De Schoitkitten en Pladasj wonnen élk in hun categorie! // De blog staat vol sfeerverslagjes: vanaf de 'Voorbereiding' en ons bezoek bij ALLE 71 de AKV's tot en met de Popverbranding en het 'Slotartikel'! // Aalst Carnaval 2024 was een plezante, vrij rustige editie! // Volg ook ons YouTube-kanaal 'Koentje75', met daarop veel nieuwe stoetclipjes, maar ook de Stoetfilms vanaf 2010! // Nico Poppe Leo is de 40e Arendprins! // Peter Van Keer stelde zich voor als Kandidaat-Prins Aalst 2025! // Ook het andere carnavalsnieuws zijn we niét vergeten! // Fan van de blog(s) & mediapartner AjoinPedia? Check dan zéker ook onze sociale media! // 'Weir leven mé giejl ons ❤️ vér Oilsjt Carnaval: aftellen naar de 95e editie op 2, 3 & 4 maart 2025!'

maandag 24 augustus 2015

Hans Vanquathem: mede-regisseur Bloemencorso Blankenberge 'tovert' met foam!

Foto: ©Carnavalaalstkoentje: Hans Vanquathem en / of z'n realisaties)

INLEIDING

Hans Vanquathem vormt samen met z'n vader Jan het regisseursduo van het Blankenbergse Bloemencorso.
Voor de 13e keer zullen ze het corso in goede banen leiden.
Een lange traditie die nog altijd verder leeft.

Maar Hans is ook creatief op andere vlakken:
hij leerde werken met foam...


CREAFOAM

Creafoam is de zaak die Hans heeft in Blankenberge.
Hij probeert er de wensen van z'n klanten te verwezenlijken
en maakt ook hoeden en creaties voor het corso...


Carnavalaalstkoentje:
"Het verhaal van Creafoam is al een tijdje bezig?"

Hans:
"Met mijn Blankenbergse carnavalsgroep waren we op zoek naar nieuwe 'materialen' of 'producten' om hoeden en dergelijke te kunnen maken.
Via het corsogebeuren kwam ik in contact met de Aalsterse carnavalswereld en De Lodderoeigen.
Ik zag foto's van Aalsterse groepen en merkte op dat die hoeden zijn wat ik wou.
Toen kwam ik in contact met Marion Hoop.
Zij gaf workshops en in de eerste fase was het de mogelijkheden van dat materiaal te leren kennen en er zelf iets mee willen doen voor mijn carnavalsgroep."


Carnavalaalstkoentje:
"En dat materiaal sprak je aan?"

Hans:
"Ik geloofde meteen in dat product.
En z'n mogelijkheden.
Oefening baart kunst,
en na mijn workshop bij Marion Hoop,
ging ik zelf op zoek naar leveranciers en zo ging de bal aan het rollen."




Hans:
"In het begin was het niet echt de bedoeling dat het zo zou gaan groeien,
maar uiteindelijk, via mond-aan-mondreclame werd het zelfs mijn bijberoep.
Het is zo aangenaam om mee te werken ook:
makkelijk hanteerbaar, je hebt geen lijm nodig,
enkel warme lucht.

Je kan foam combineren met boa's, pluimen, siersteentjes...
Het is een licht materiaal en zelfs in 'volume' nog draagbaar.
Je kan het niet alleen verwerken tot hoeden,
ook tot kragen of zelfs kostuums.
Zoals ik al deed voor de Blankenbergse stoet."



Carnavalaalstkoentje:
"Hoe gaat het concreet, wat zijn de mogelijkheden voor een klant?"

Hans:
"Je kan een idee hebben, of zelf een ontwerp maken,
desnoods help ik mee denken ook.
Ik kan gewoon de foam leveren,
of één voorbeeld maken en dan maakt de klant het na voor z'n groep.
Of ik kan alles voorgesneden leveren,
waardoor er enkel nog gemonteerd moet worden.
Of ik kan ook alles maken, op maat.
Kortom, klant is koning..."



Carnavalaalstkoentje:
"Je klantenbestand blijft ondertussen niet beperkt tot Blankenberge?"

Hans:
"Nee, er zijn klanten bijgekomen uit andere steden:
Aalst uiteraard, maar ook Ninove, Lede, Limburg... zelfs Nederland.
En ik heb afgelopen zomer ook zelf workshops gegeven voor een paar Aalsterse groepen.

Maar zoals ik al eerder zei,
ook voor het corso maak ik de ontwerpen van de hoeden.
En ik heb hier dus mijn eigen zaak.
Zowel het corso, als carnaval:
we vinden altijd creatieve nieuwigheden.
De mogelijkheden zijn quasie onbeperkt met foam
en... je ziet me binnenkort ook in Aalst:
ik zal op de 'Academie voor Carnavalskunsten',
de foamleraar zijn...
Vergeet je dus niet in te schrijven!"



BLOEMENCORSO

Het jaarlijkse hoogtepunt voor Hans, is ongetwijfeld het Blankenbergse Bloemencorso.
Hans en z'n vader Jan, willen ook met 'Duel' een oogstrelend geheel naar voor brengen!


Carnavalaalstkoentje:
"Een enorme uitdaging moet het zijn,
dit prestigieuze corso?"


Hans:
"Het kost ons een gans jaar (denk)werk.
In samenwerking met de Stad Blankenberge,
willen we ieder jaar het niveau hoog houden en enkele zaken vernieuwen.
In ons hoofd zit nu al het thema van 2016,
maar eerst nog het corso van dit jaar.

Onze eigen bevolking is verweven met de Horeca en kan zich geen tijd veroorloven om hieraan
ten volle mee te werken.
We zijn dus een corso die het moet hebben van groepen die wagens maken hiervoor.
Het is dan ook een dank aan de toerist voor de zomer,
die we afsluiten het laatste weekend van augustus..."



Carnavalaalstkoentje:
"Hoe pas je het thema dan in je concept?"

Hans:
"Dit jaar gaan we het 'duel' aan...
Nog eens onderverdeeld in 'dier versus dier',
'dier versus mens' en 'mens versus mens'
De 12 wagens in competitie komen in hoofdzaak uit Aalst en Dendermonde,
maar we zijn ook trots op onze eigen Blankenbergse corsogroep.
Ook uit de gaststad én corsostad bij uitstek, Zundert,
bouwt voor het eerst een corsowagen voor Bl'berge.
En dat geeft een totaal van zo'n anderhalf miljoen bloemen,
hoofdzakelijk dahlia's in alle kleuren!”

Nieuw dit jaar zijn 3 grote reuzen, zeg maar aparte reuzenwagens,
met 'de vogel-spin', 'indiaan versus wolf' en 'joker.'
Op het stationsplein wordt door gaststad Zundert een grote neushoornvogel en de twee
bloemenpanelen van Roger Raveel en Vincent Van Gogh gemaakt."



Carnavalaalstkoentje:
"De deelnemers zelf, een uitdaging?"

Hans:
"Al vlug na het vorige corso, weten ze het thema.
dat is belangrijk voor hen, om al een idee te vormen wat ze eventueel willen brengen.
We houden een evaluatievergadering en tegen november / december kunnen we al wat richtlijnen meegeven.
Groepen moeten dan al hun thema's indienen.
We willen goed weten wat we mogen verwachten en vooral,
geen 2 groepen met hezelfde idee.

Gedurende het jaar bezoeken we ook de bouwplaatsen
en we baseren ons ook op hun ingediende schetsen of maquettes.
Zodat we tips of technische richtlijnen kunnen meegeven.
Veiligheid staat voor alles en i.s.m. de Stad, de politie en de brandweer,
waken we daarover.
Zo krijgen de wagens ook technische keuringen."




Carnavalaalstkoentje:
"Er is meer dan de corsowagens alleen,
ook het totale plaatje moet kloppen?"


Hans:
"Wat de figuranten betreft:
samen met Carine, mijn partner op kledijgebied,
zoeken we gepaste kostuums.
De foam-accessoires maak ik zelf
en met de dansgroepen spreken we goed af welke muziek en choreografie er het beste past.
Maar het enthousiasme van zovele, vaak jonge mensen werkt aanstekelijk!
Elk jaar weer het publiek met verstomming doen staan voor een prachtig corso...
En jonge mensen warm kunnen maken hiervoor.
Dan is mijn doel bereikt..."



INFO

Op zaterdag 29 augustus kun je de wagenbouwers bezoeken.
Meer info via KLIK

Zondag 30 augustus vanaf 14u30: Bloemencorso door de centrumstraten,
met o.a. AKV De Lodderoeigen en AKV Possensje: KLIK

Website Creafoam: KLIK
Website Marion Hoop Design: KLIK
Facebook Creafoam: KLIK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten